CITAT (kollba @ 08-03-2007, 22:26)

Varför då ?
Om du inte vill ha TV och därför inte betala licens så är det ett val du själv kan göra. Men försök att välja bort dina skatteinbetalningar...
För att det är en konstig avgift. Det finns de som har tv som aldrig ser på svt, de måste betala för svt iallafall. Det finns de som alltid tittar på svt och struntar i avgiften. De allra flesta har tv idag, eller ser på tv även om de inte har en själv.
De som inte har det, ja...
Dum jämförelse kanske någon tycker, men vi alla betalar för kollektivtrafiken via skatten. Jag har inte använt mig av kollektivtrafik mer än kanske 3 gånger de senaste 10 åren, om ens det- Ändå tycker jag att det är ok att jag är med och betalar för den. Skulle var och en betala vad det kostar för varje resa skulle biljetten vara mångfaldt dyrare.
Samma med sjukvården och barnomsorgen och äldreomsorgen medmera... alla som betalar skatt betalar för detta. Jag har inga barn, är ännu inte gammal nog för att nyttja mig av äldreomsorgen, kanske blir jag inte så gammal. Det finns massor med människor som aldrig använder sig av sjukvården. Ändå är vi alla med och betalar.