Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Vad har hänt med mitt äppelträd?, Saknar stora barkstycken
          Maggan H
          Inlägg 12-03-2007, 17:39
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 4 173
          Medlem nr: 2 369

Kunde se redan i fjol på en gren att den var skadad, men trodde att det var just en skada. Men nu är det drabbat på 5 olika ställen! Barken verkar bara skrumpna och ihop dra sig. Ser inga djur eller larver. Det är drabbat på sommaren av nån insekt vars små små larver kommer hängandes i långa trådar, kan de ha med detta att göra?

--------------------
          MVH Maggan

Bor och odlar i zon 1 NÖ Skåne

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Cilla
          Inlägg 13-03-2007, 21:37
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem nr: 126

Härligt Fågelvägen - och ni är inte ensamma heller! Om man slutar beskära eller bara beskär mycket lite i ett starkt kräftsjukt träd har man behållning av både trädet och frukten länge, det är mångas erfarenhet.

Ophelia, låt mig se om jag förstår vad du menar...

CITAT
          Att även beskära när det är soligt och torrt väder för att påskynda att de beskurna delarna torkar och ytterligare minimera risken för svampangrepp.

Om du menar att beskärning i torr väderlek i juli, augusti och september också är viktigt (förutom att undvika vårvinterbeskärning) så håller jag med. Det är också min erfarenhet som stämmer med den kunskap jag har om svampars spridning - för detta krävs fukt som de kan spridas med.

Men att välja torr väderlek för att snittytorna skulle torka, det vet jag inte om jag skulle säga. När ett träd skadas eller beskärs börjar trädet direkt försvara sig mot angrepp i snittytorna inifrån med olika vätskor och vävnader, och utifrån genom att kambiet eller grenkragen försöker omsluta såret. Processerna är aktiva under bladsäsongen och mycket eller helt passiva när trädet står avlövat.

Oavsett om detta var en bra kort förklaring eller inte så är det bra att veta att även icke savrinnande träd använder sina egna vätskor och vävnader för att försvara snittsår och att regn på snittytor inte är skadliga för själva försvarsprocessen. Däremot är fukt och regn i luften något som svampar gärna använder för att färdas med. det är bra om trädet själv får bygga upp lite av sina inre försvar vid snitten innan duggregnen kommer.

Men om jag måste välja att göra snitt i ett kräftsmittat träd en vårvinterdag och en fuktig augustidag så väljer jag det senare eftersom trädets aktivitet är större under bladsäsongen.

--------------------

Citera
          Ophelia
          Inlägg 14-03-2007, 06:40
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 4 474
          Medlem nr: 2 552

Ophelia, låt mig se om jag förstår vad du menar...
          Om du menar att beskärning i torr väderlek i juli, augusti och september också är viktigt (förutom att undvika vårvinterbeskärning) så håller jag med. Det är också min erfarenhet som stämmer med den kunskap jag har om svampars spridning - för detta krävs fukt som de kan spridas med.

Men att välja torr väderlek för att snittytorna skulle torka, det vet jag inte om jag skulle säga. När ett träd skadas eller beskärs börjar trädet direkt försvara sig mot angrepp i snittytorna inifrån med olika vätskor och vävnader, och utifrån genom att kambiet eller grenkragen försöker omsluta såret. Processerna är aktiva under bladsäsongen och mycket eller helt passiva när trädet står avlövat.

Oavsett om detta var en bra kort förklaring eller inte så är det bra att veta att även icke savrinnande träd använder sina egna vätskor och vävnader för att försvara snittsår och att regn på snittytor inte är skadliga för själva försvarsprocessen. Däremot är fukt och regn i luften något som svampar gärna använder för att färdas med. det är bra om trädet själv får bygga upp lite av sina inre försvar vid snitten innan duggregnen kommer.

Men om jag måste välja att göra snitt i ett kräftsmittat träd en vårvinterdag och en fuktig augustidag så väljer jag det senare eftersom trädets aktivitet är större under bladsäsongen.
          [/quote]

Jag menade för att undvika spridningen av svampar (förklarade dåligt).

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 05-08-2025, 00:43

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon