CITAT (Saiai @ 22-10-2003, 13:53)
Men jag får ändå inte ihop köttätares, kaffedrickares, rökares mm argument för att endast deras sätt att leva är det naturliga.
Inte en enda har svarat på, hur man får ihop det här, förbjuda jakt och dödande av oskyldiga djur (vad har tamboskap gjort för ont?) men fortsätta äta kött, inte importera livsmedel men ändå dricka kaffe mm...
Som köttätare, kaffedrickare och rökare (Fy vilken vidrig människa!) vill jag svara på detta. Jag anser inte att mitt sätt att leva är det naturliga, eller enda rätta. Men det är ett faktum att människan är allätare, och att vi har jagat och ätit utbytet från jakten sedan urminnes tider.
Aldrig har jag förespråkat att förbjuda jakt eller slaktverksamhet, jag är tillräckligt realistisk att inse att om jag skall få min biff, måste detta ske genom att man slaktar. Jag har aldrig hört nån påstå att tamboskap gjort nåt ont, hällre, men man kan ju fråga i samma anda, vad har frukt och grönsaker gjort för ont?
När det gäller import av livsmedel är väl situationen att vi antigen måste importera mat, eller exportera människor? Den inhemska produktionen av livsmedel i Norge och Sverige är, så vitt jag vet, otillräcklig för att täcka konsumptionen, speciellt om man tar bort all köttproduktion.