Härligt att Roundup kommer att förbjudas! Fram för lite mer fysisk aktivitet i trädgårdslandet. Om ni inte orkar gräva upp kirskålen och kvickroten så kan ni ju alltid äta upp den, eller hur? Sluta gnäll ut och gräv! Fast vänta till våren förstås.
Nä, jag skojar fast bara lite. Själv tycker jag det är helt onödigt att använda kemikalier i min hemmaodling. Det skulle inte falla mig in att spruta mot vare sig insekter eller oönskade växter. Detta av flera orsaker men de viktigaste är jag vill inte belasta mig eller min familj eller min omgivning med potentiellt skadliga ämnen. Dessutom tycker jag det ger mig en strörre tillfredställelse när jag vet att jag kan driva fram en stor skörd utan några kemikalier.
Bekämpningsmedelsanvändningen i hushållen är inte obetydlig jämfört med användningen inom jordbruk, trädgård och skogsbruk. Och Svensson har i allmänhet inga större kunskaper om hantering och spridning av bekämpningsmedel och konstgödsel. Felaktig hantering och spridning har gjort att bekämpningsmedel idag finns i stort sätt alla kommunala vattentäkter i landet. De kommunala vattentäkter hämtar oftast sitt råvatten från grundvattentillgångar i grusåsar eller i ytvattentäkter (sjöar).Tyvärr så ligger ofta bebyggelsen med sina trädgårdar och industrier och andra miljöfarliga verksamheter på grusåsarna. Att bebyggelsen ligger på åsarna har historiska orsaker, dom har i alla tider använts som vägar och vandringsleder. Åsmaterialet utgör också en utmärkt grund för byggnation. Tyvärr så är åsmaterialet också mycket genomsläppligt. En förorening som inte hinner brytas ner eller fastläggas i matjorden på ytan tar sig snabbt ner till grundvattenytan och vidare till vårt vattenverk eller ut i ett vattendrag eller sjö. Kan inte låta bli att kommentera signaturen Gossen Ruda.
"Roundup inte är farligt för människan i nån större utsträckning, förmodligen inte alls. Det är en annan sak med fiskar men fisktätheten i grundvattnet är väldigt låg."
Det är sant att det inte är så tätt med fiskar i grusåsen. Men vattnet i små bäckar och vattendrag kommer faktiskt från grundvattnet. Har du aldrig funderat över var vattnet kommer från i en liten bäck när det inte har regnat på länge?
Det är möjligt att RoundUp inte är direkt skadligt för människan men det behövs inte speciellt bra minne för att komma ihåg andra preparat som inte heller var direkt skadliga för människan. DDT är ett bra exempel. Förresten är det nästan lika illa om det är skadligt för andra varelser på vår jord. Jag vill gärna att mina barn och efterlevande ska kunna uppleva samma medvarelser och växter som jag har gjort i mitt liv. Det låter lite högtravande men kommer från hjärtat.
Nä, gräv mer och sluta spruta.
Tänk om tomten kommer med en spade och ett ogräsjärn, vad bra!
God Jul på Er allesammans!