Ingen mössa men - håll i er nu - palestinasjal!
Det finns inget mysigare plagg att ha runt knoppen. Den sticks inte, den andas, den är kvinnlig, den håller halsen varm, om man har den om huvudet och blir varm/kall kan man bara dra huvan bakåt/framåt över skallen, man kan torka av svettig panna med ändarna (även rinnig näsa - alltså jag snyter mig inte i den utan när det i kyla hela tiden bildas kondens kring snoken torkar jag av den - ni andra använder väl tröjärmen...).
Min palestinasjal är min snuttefilt. När det är kallt i sängen, när jag är lessen, när jag känner mig ruggig och förkyld eller vill vara mysig, då har jag på mig min palestinasjal. Den var kanonbra när barnen var små; man kunde skyla nakna barn för sol, ha som filt när barn vill sova, skydda frusna barn från kyla, torka upp kräkränder eller torka av kletiga bananfingrar i akutsituationer, använda som underlag vid blöjbyte, torka av regnvåta hundar. I sina hemländer är den t.ex utmärkt att svepa in ansiktet med vid sandstormar så att mitt breda användningsfält för sjalen är inte en slump.
Jag har använt palestinasjalar sen -68 ungefär - eller när de nu kom till bruk. Och har under - hur den politiska vinden blåst - kunnat visa mig utomhus med den eller ej. När den var en politisk, nja..gruppmarkör är väl mera korrekt, då fick den vara i sitt ursprungliga utseende. Under andra tider har jag färgat dom så att de inte blev så synliga. Olika makar har under livets gång haft synpunkter om jag fick visa mig i dem eller ej
Det har också varit en sport att hitta udda färgade sjalar som olivgröna, beigfärgare, vinröda. Bäst tycker jag om den tjockare kvalitén med smårutor. Den tunnare med större färgfält är bra om det är väldigt varmt. Nu har jag en som jag har färgat mossgrön, en som är svartrutig färgad i kamel och en ursprunglig tunn svart/vit.
Sen är det alltid ritualer med nyinköpta hur de ska tvättas, och vissa tofsar ska ansas osv. Det är så mycket kulturhistoria i palestinasjalen att jag till och med har blivit intervjuad i ett projekt som har studerat denna.