Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Inreda åt vattensköldpadda
          Sailor Pluto
          Inlägg 16-03-2007, 21:09
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 982
          Medlem nr: 8 942

Nu har jag letat på internet, och tycker inte att jag hittar ett riktigt svar på det jag vill veta dunno.gif . Därför får frågan hamna här, kanske någon Odlait vet smile.gif .
          Stämmer det att vattensköldpaddor mumsar i sig de akvarieväxter man stoppar ner i deras akvarium? Det skulle vara snyggt med lite grönska i vårt nya jätteakvarium, förutom bakgrundsbilden. Om de nu äter sådant, borde det inte gå att stoppa ner salladsplantor i kruka eller något liknande? Jag vet nämligen att hon inte äter sallad så det skulle få vara ifred. Fast då går det åt en hel massa sallad istället, som man inte kan äta upp. Lite oekonomiskt kanske g.gif .

Har ni några råd eller tips får ni gärna höra av er smile.gif .

--------------------

Stolt HBT-kompis
          Angelica i zon 4-5, sambo med en karl och ett halvt zoo

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Sailor Pluto
          Inlägg 18-03-2007, 20:26
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 982
          Medlem nr: 8 942

Själva akvarieskötseln beror nästan på storleken, skulle jag vilja påstå smile.gif . Min var tills idag i ett akvarium som var väldigt mycket för litet och det var jag tvungen att rengöra nästan varannan dag för att det inte skulle bli äckligt. Längre upp i tråden står ett bra tips om hur man undviker det värsta slafset, och sköldpaddan kommer få mat efter den metoden i fortsättningen tummenupp.gif .Som det ser ut nu kommer jag bara att behöva greja med städningen en gång i veckan sweatingbullets.gif .

Med "rengöra" menar jag förresten att tvätta pumpen och byta ut en tredjedel av vattnet varje gång det är städdags. Gruset ska "dammsugas" varje gång och ibland får man ta upp det och koka det. Det är det allra jobbigaste! Fast det är väldigt bra att göra det, då försvinner alla bakterier som kan bli hos vattensköldpaddor. Stenar och annan inredning bör skrubbas med varmt vatten ibland.

Har för mej att sköldpaddor är reptiler (det finns inte så mycket annat att välja på smile.gif ). Min sköldpadda har en fastardag i veckan, fast hon skulle inte ha något emot att äta varenda dag! Tydligen så är det viktigt att de får fiberrik mat så att det inte blir stopp... Det är också både roligt och nyttigt att leka "jaga maten". Sköldpaddan får motion, som motverkar förstoppning, och så blir man bästisar wub.gif .

Personligen tycker jag att det är väldigt kul med vattensköldpaddor! Precis som med andra djur skulle jag tänka mig för innan jag köpte en, för det är lätt att bli överväldigad av skötseln. Dels rengöringen, men också rätt sammansatt mat, riktiga lampor och inredningen måste man tänka noga på. Min kommer från en familj som tröttnade, och innan dess kom hon från ytterligare en sådan familj.

Slänger in några länkar som du kan kolla på flirting.gif !

Sida om vattensköldpaddor
          Djurklinikens skötselråd för vattensköldpaddor

Tyvärr så har jag noll koll på andra sköldpaddor, kanske någon annan vet?

--------------------

Stolt HBT-kompis
          Angelica i zon 4-5, sambo med en karl och ett halvt zoo

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 23-07-2025, 16:50

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon