Utförsäljning - och jag borde naturligtvis kört förbi - jag blir så HAGALEN!
Men, nu har jag ett mycket vackert barrträd som jag inte har en aning om vad det är. På lappen stod "En i kruka" och ingen visste vad det var. Men det var halva priset och den fula krukan ingick i priset. Men fan vet om det är en. Jag måste ju veta eftersom jag ska plantera den, för den ska inte stå i nån fånig kruka.
Trädet är 1.80 cm högt. Toppen vippar neråt. Den är uppstammad. Genomgående stam. Men grenarna har ett dekorativt knyckigt växtsätt.Inga barr som granen, inga platt thujalikt, inte borstigt som atlascedern, inte stickigt som krypenen. Om man tittar mycket nära ser man att det är små, små segment som är ordnade så att de från ovan är kvadratiska. Den är matt silvergråblå, ger ett silvrigt intryck. Nyper man av en liten kvist är den yvig åt alla håll, den har liksom ingen fram eler baksida, utan ser ut som ett litet spaciöst barrträd i miniatyr.
Kottararna, nästan 2 cm i diameter, ser ut som hos min Chamaecyparis law. ´Stewartii`alltså klotrunda, som när den öppnar sig delar upp sig från centrum som små kantarellformade (fyllda) strutar. Varje strut har en liten topp/nabb.
Stammen är sidenaktigt papperslik, grå och strukturen är ännu mycket fin och horistontell.
Vad har jag blivit lycklig ägare till? För 148 kronor.
--------------------
Eva i zon I
|