Det blir ju också en mycket ond cirkel ju längre man varit arbetslös. Inte vill någon anställa en som "gått hemma och segat i två år", heller. Även om just jag inte gjort det, utan varit flitig både med jobbsökeri och ideellt arbete. Men den generella första åtanken på en långtidsarbetslös är tyvärr svår att rubba på - man anses som en lat bidragstagare.
Nu när AMS dragit igång detta med Nystartsjobb så har jag börjat inkludera information om detta också i mina ansökningar. D v s att jag berättar att AMS initialt kan betala ersättning motsvarande arbetsgivaravgiften om jag anställs. Vet inte om det kan framstå lockande eller om jag borde strunta i sådan försäljningsteknik av mig själv - att det också bara pekar på att jag är långtidsarbetslös. Fast det syns ju hur som helst i CV:n... Det här är så svårt - vad tycker ni? Skulle ni infoga information om Nystartsjobb?
Och hur kan man göra för att få sin ansökan att sticka ut när många av de jobb jag söker brukar ha hundratals ansökningar? Tips? Jag har en snygg CV, ett snyggt ansökningsbrev, bifogar alltid ett porträttfoto på mig där jag ser hyfsat snygg ut. Vad tycker ni - gör jag rätt eller fel? Kan jag göra något mer för att sticka upp ur högarna?
Redigerat av Castea: 23-03-2007, 13:38
|