CITAT (Castea @ 23-03-2007, 16:17)

Fick han fast jobb sen, på företag X?
Jag vågar inte söka jobb på bemanningsföretag. Får man glapp mellan jobben där så får man ju inte stämpla. På tok för ekonomiskt osäkert för mig, men å andra sidan har jag nästan aldrig den kompetens eller erfarenhet som bemanningsföretagen söker heller.
Han har, såvitt jag vet, fast jobb på bemanningsföretaget nu. Det finns olika former av anställnigar bland bemanningsföretag. När jag blev anställd på ett sådant så fick jag en 5.5-månaders provanställning, vilket alltså nog inte hade räckt till att kvalificera till a-kassa om man inte hade arbetat innan. Däremot var jag anställd 40 timmar per vecka, så om jag hade glapp mellan jobben så var jag ändå anställd på riktigt under tiden det 'glappade', vilket gör att man får betalt från bemanningsföretaget (grundlön), och inte behöver stämpla.
Jag har varit anställd på bemanningsföretag i ca 9 månader nu, under tiden har jag fått 3 erbjudanden om jobb på 'riktiga' företag, och det utan att jag själv ens sökt jobb. Jag föredrar att tills vidare vara anställd på bemanningsföretaget (fast anställd nu), trots att det har vissa nackdelar (man vet ju inte när och var man jobbar, exv).
Andra blir bara anställda på en månad, tror Lernia har den taktiken.
Flera bemanningsföretag arbetar med studenter som är att likna vid ring-in-vikarier närapå och är inte garanterade något alls.
Att vara anställd på bemanningsföretag kan vara både ros och törnen, allt beroende på var man hamnar. Man får dock räkna med att ofta bli skeptisk bemött (ofta blir man inhyrd efter att företag skurit ner för mycket på personalstyrkan). Och så får man ofta jobba hårdare än den fasta personalen eftersom man ju inte kan jobbet så bra när man är ny men ändå förväntas hålla högt tempo - det är ju det företagen betalar för.
När fasta personalen ibland tar sig tid att stå och snacka om väder och vind så kan man själv inte göra detsamma, då får man onda ögon på sig. Jag är på ett företag med ca 50 anställda just nu, jag säger inte att jag är den mest produktive - för flera fast anställda jobbar såklart snabbare, men det är nog ingen på jobbet som "har mer att göra" liksom.
Redigerat av Pirum: 23-03-2007, 17:02