CITAT (faith @ 23-03-2007, 16:30)

Jag skulle verkligen behöva spartips just nu. Min ekonomi är otroligt ansträngd efter att jag har varit långtidssjukskriven under flera år. När allt det nödvändiga är betalt så finns inga pengar kvar. Inga pengar över att spara. Inga pengar över att lyxa sig med.
Hur sänker man alla sina fasta utgifter? Jag bor i en liten lägenhet.
Jag är ingen riktig sparare om det inte är nödvändigt. Tråkigt med din situation, det är ju svårt att pressa fasta kostnader men det kan ju alltid finnas lite man kan göra (jag har varit i den situationen tidigare i mitt liv att jag verkligen snålat in på precis allt!).
Säga upp fasta telefonen och bara ha mobil. Ha djuice eller annat mkt billigt telefonabonnemang.
Inga tidningar, ingen TV.
Ät bara säsongens grönsaker. Grodda själv . Baka bröd. Leta upp butiker där man kan köpa ris och linser och sådant billigt i stora förpackningar. Laga mat på linser och bönor. Var vän med grönsaksodlare och liknande

. Plocka nässlor och annat ätbart i naturen.
Presenter kan vara en större kostnad än man vanligen tror. Gör dem själv, t.ex. bakade grejor, torkad svamp, rostade fröblandingar och sånt. Folk blir glada för sånt faktiskt.
Sälj så mycket du kan av gamla böcker, kläder, möbler - absolut ALLT du inte använder. Då blir det ju mer plats i lägenheten också!
Hoppas du kan få börja jobba lite snart, så du får lite bättre intäkter. Även om du är sjuk finns det kanske någon slags intäkt du kan få? Det beror förstås på på vilket sätt man är sjuk, men vissa små tjänster kanske man ändå kan göra och få lite pengar för det. Förtroendeuppdrag? Sy saker att sälja (en gång kände jag en tjej som gjorde riktigt bra affärer med någon slags små dockor hon sydde på lediga stunder)? Sticka?
Läs t.ex. boken "Pengaglädje" (ja, jag vet, det låter knasigt med den titeln, men det är en del bra idéer där ändå haha), man kan fastna i så konstiga mönster när det gäller pengar så man tror man är fattig fast man inte är det, eller tro att man måste vara fattig, fast man inte behöver och så vidare. När jag känner mig fattig så känns det genast bättre om jag läser lite i den där boken. Förresten, jag antar du redan kollat att det inte fanns någon försäkring som föll ut när du blev långtidssjuksriven. Vissa fackförbund kan ha sådana försäkringar.