Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Sätta vitlök
          Trädgårdsmannen
          Inlägg 28-10-2003, 07:56
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 655
          Medlem nr: 768

Hej,

Är det för sent att sätta vitlök i zon 1 nu - eller går det bra så länge man kommer ner med spaden i jorden? Det var väl ca 15 cm ner man skulle gå efter om jag kommer ihåg rätt?

--------------------
          Hälsar

"Trädgårdsmannen"

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Ingrid på Västku...
          Inlägg 28-10-2003, 19:40
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 5 498
          Medlem nr: 20

Todeloo Sanna,

Nej jag har inte provat själv, men då (här på odla)var det en del som pratade om vad som hände med stenar i jorden.

http://www.odla.nu/artiklar/jordborr.shtml

Jag bor ju på en bergagacke med klent jorddjup så jag kämpar på att tillföra jord hela tiden. Därför odlar jag så mkt i upphöjda bäddar och propagerar också mkt för det då jag ahr sett så bra resultat jag får av det. En borr -ähum, ja gärna :-) en vacker dag kanske så ;-)) då hade jag vart glad!

Att borra hål och knö ner köksavfall etc är en gammel metod däremot så glöms det ofta bort att det inte är tillåtet i många kommuner at gräva ner köksavfall på dette viset utan kompostering skall ske i en råttsäker behållare.
          Invändning nummer två är att nedbrytningen av köksavfall äter upp näringen i jorden så man måste tllföra näring under tiden. Näringen i köksavfallet kommer man ju åt igen, men så småningom.

Jaghar sett hur han odlar rekordpumpa, under fiberduk och med ständiga näringstillförsel i sina borrade hål bl a visat på Gröna rum . Läser man på t ex amerikanska siter;
          http://www.pumpkinnook.com/
          http://doityourself.com/vegetables/howtogr...iantpumpkin.htm
          et c etc

så inser manju att han gör alldeles 'rätt' :-) värme under fiberduk, täckt jord, ständig tillförsel av näring etc.....rätt sorts näring. Men det är många vägar till Rom ;-) och inget patentreept finnes. Lokalitet d v s Skåne tror jag hjälper mycket.

När det gäller näring är jag insnöad på gräsklipp hönsgödselvatten, nässelvatten samt hästdynga. Men jag är itne ut efter pumparekordet, jag ääälskar pumpor, men att äta så jag satsar på matsorter istället.

Glada fundersamma hälsningar ifårn ingrid

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 17-08-2025, 08:34

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon