Ja, vetenskap i all ära och visst är det viktigt att folk blir medvetna om fällorna och riskerna. Sekter som t ex scientologerna är definitivt av ondo som jag ser det, liksom många andra företeelser inom den 'andliga sfären' men det finns så mycket som är bra också.Vad som skulle behövas är väl en instans som synar allt detta och sållar agnarna från vetet, som vi gör med det mesta i samhället. I Sverige har man klumpat ihop allt till en enda stor gröt som man kallar New Age och där ingår allt från alternativmedicin till UFOn och skumma sekter. Inte konstigt om folk blir förvirrade. Det ena har absolut ingenting med det andra att göra.
Säger man att man är 'new-age-are' så utgår nästan alla man pratar med från att man tror på precis vad som helst, helt utan urskiljning. Det finns de som gör det förstås, men inte många. De flesta 'inom New Age' står faktiskt med bägge fötterna på jorden och har inte mycket till övers för sekterism och flum, mm
Det mesta inom New Age handlar faktiskt om Kärlek. En mycket stor andel av det som kallas newage-are tror på att varje människa innerst inne är ren kärlek, (allt levande faktiskt, inte bara människor) och att det inte finns något viktigare än Kärleken. Det kanske låter flummigt? Finns kärlek enligt vetenskapen? Går den att bevisa? Man kan väl bevisa nån sorts hormonförändringar som sker när en människa blir förälskad tror jag... men det är ju inte samma sak. Jag vet inte, men jag vet att kärlek finns. Enligt mig är det den absolut högsta kraften utav alla, vår innersta drivkraft.
Varför går inte VoF till storms mot kärleken? Den är ju fullkomligt livsfarlig! Hur många har inte begått självmord eller mördat pga kärlek? Det finns t o m ett ord för det - crime passionell (kan inte stava franska). Eller det är kanske det de gör... på sitt sätt...