Det var mycket intressant att läsa om era myrproblem i pallkragarna! Jag inbillade mig att jag var ensam... Svartmyror (och viss mängd rödmyror) har jag på massor av ställen, men allra helst gillar dom mina pallkragar, verkar det som.

Man kan nog inte påstå att dessa myror inte ställer till problem och att de inte är något att bry sig om... Det är ju inte fråga om att de
äter upp morötter eller vad det nu är, utan att de underminerar marken så plantorna förtvinar i brist på kontakt med jorden. I synnerhet späda plantor klarar inte av detta. Det har jag konstaterat är fallet på många ställen där svartmyror opererar, inte bara i pallkragarna. Dessutom, vilket ett par av er uppmärksammat, håller de bladlöss som boskap och flyttar omkring lössen så de blir så utspridda som möjligt på växten för att mjölka lössen på det sekret de utsöndrar. Detta har jag framförallt märkt på min fläder.
Jag har vattnat och vattnat i kragarna men det verkar inte bekomma odjuren ett dugg. Någonstans i detta forum läste jag en gång ett förslag att ta bort all jord i pallkragen, breda ut markväv i botten och en bit upp på sidorna, lägga i ny jord (utan myror och myrägg förhoppningsvis - kanske köpt jord för den lär väl inte innehålla några myror?) Sen kan man väl lägga myrdosor eller annat liknande runt pallkragen ifall det skulle bli några invasionsförsök? Jag tänker i alla fall försöka med detta i år, få se om det hjälper. Man kanske kan blanda i kryddnejlika i jorden också i avskräckande syfte?
Flera förslag emotses tacksamt!
Siv