Hej, jag är alls ingen expert, men här kommer lite tips från mina erfarenheter och annan info jag samlat på mig. Till att börja med, värme och ljus. Jag ställer mina sådder i en varm, mörk garderob tills det grott. Då flyttar jag ut krukan till odlingshyllan, där det är lite svalare (15-20 grader helst) och ljust (lysrör på runt en decimeter över bladen 14 timmar om dygnet). Egentligen räcker inte det riktiga ljuset till så här tidigt på våren, så extra lysrör är att rekommendera, och även om ljuset är bättre i söderfönstret så är nog risken att det blir lite varmt. Det bästa är ljust och svalt, men jag antar att ljust och lite varmare ändå är bättre än svalt och mörkt.
När fröna grott så skickar plantan till att börja med upp ett par hjärtblad för att starta igång livsprocessen, efter det fokuserar den en tid på att bilda rötter och då kan det kännas som om plantan stannar helt i tillväxt. Jag tror alltså att du kan ta det lugnt i visshet om att det rör sig nere i jorden. Se bara till att hålla en lagom fuktighet.
Omskolning är det ingen panik med än, vid 4-6 riktiga blad och plantan är hanterbar räcker. Då omskolar du i planteringsjord där det redan finns näring för plantan till att börja med. Efter 2-3 veckor kan man sen börja lite försiktigt med extra näring när man ser att plantan växer på och mår bra. När du skolar om tomat så kan du sätt ner plantan ända ner till första bladen, så bildas rötter på den del av stammen som hamnar under jord, och ifall den hunnit bli lite ranglig så får du den lite mer hanterbar.
|