Jaha Cilla, nu har jag tittat igenom länkarna. Tack för dessa, nu är jag mer övertygad om glyfosfatets förträfflighet. Hela tiden talas det om den korta nedbrytningstiden och den låga giftigheten. Sen finns det lite funderingar om hur farligt det KAN vara men undersökningarna i sig pekar inte mot det. Undantaget är en professor som pratar om ökad cancerrisk samtidigt som han förespråkar nolltolerans. Tappar lite i trovärdighet där.
På ett ställe står det att läckage till omgivningen kan stoppas om man gör rätt. Det är det som har varit min käpphäst i sammanhanget. Att bara undersöka om det finns ämnen på fel ställe är bara en liten del i helheten, det viktigaste är att undersöka HUR det har kommit dit. Är det genom normal och riktig hantering eller genom missbruk och slarv?
Säkerligen är det många sprutredskap som spolats av vid närmaste vattendrag eller på gårdplanen. Kanske vid en dagvattenbrunn. Visserligen kommer man till rätta med otillåten hantering genom ett totalförbud men det är att omyndigförklara dom som gör rätt.
Samtidigt är alla trots allt dina länkar helt ovidkommande i sammanhanget. Detta är ett forum för trädgårdsmänniskor, inte bönder. LRF är INTE inblandat i odla.nu. Hoppas jag. Inget står om oss förutom nån allmän släng om trädgårdsmänniskors dumhet.
Vad Colombia beträffar håller jag fullständigt med dig. Flygbesprutning är förkastligt, speciellt med dom koncentrationer som används. Fast om Colombias innevånare hade slutat producera coca-blad som används för att döda USA:s knarkare hade dom sluppit bli besprutade! Men nåt samband med trädgårdsamatörernas användning av Roundup i Sverige hittar jag inte.
Väl mött igen.