Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Kolonist javisst, Äntligen
          Karin i Örebro
          Inlägg 02-04-2007, 10:56
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 16
          Medlem nr: 9 320

Hej allihop!

Efter att ha odlat hos mamma & pappa i ett antal år har jag äntligen köpt en egen kolonilott med stuga i Älvtomta koloniområde i Örebro.

Jag har läst här på odla.nu länge men inte skrivit själv, och fått många goda tips.

Vill gärna få tips av andra kolonister, och er andra också, om hur man kan få ut så mycket som möjligt av den lilla ytan. Fokus ligger på grönsaksodling men de rabatter som finns runt lotten får vara kvar, ska bli spännande att se vad som kommer. Det land som finns kommer att bli potatis/morot/lök-land medan grönsakerna kommer att intensivodlas i pallkragar.

Jag tror att de flesta som håller till här förstår min pirr-i-magen-lycka för mina alldeles egna (nåja kommunens) 200 kvm.

Hälsningar med jord under naglarna

// Karin

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          kollba
          Inlägg 02-04-2007, 11:44
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 169
          Medlem nr: 8 755

Några tips har jag inte att komma med eftersom jag befinner mig i samma situation som du: 200 kvadratmeter koloni som jag hyrde i höstas. Men jag kan ju tala om vad jag gjort och tänker göra...
          Det jag hittills har gjort är att fräsa upp hela lotten och gräva bort 4 fruktträd som någon tokstolle planterat med 1.5 meters inbördes avstånd på ett ställe där de effektivt skuggade större delen av lotten. Sen satte jag två rader hallon i höstas.

Jag kommer att ha ett 10 m2 växthus för tomater mm. ALLT annat kommer jag att odla i pallkragar eller - för en del av blommorna - i krukor och lådor.
          Till nästa är kommer jag att fixa några upphöjda rabatter för blommor men grönsaker, jordgubbar, potatis mm kommer att få hållas i pallkragar. Vad gångarna mellan dessa skall bestå av vet jag inte ännu, kanske rent av gräs...
          Sen har jag beställt en liten stuga för leverans i slutet av April.
          Om jag hinner och orkar i år så skall jag sätta upp några spaljéer med klängrosor, björnbär, tayberry och några spaljerade äppel o päronträd. Som tur är så har jag 9 veckors semester/intjänad ledighet att ta ut i år... happy.gif

Om jag har fattat en del inlägg här i forumet rätt så har pallkragar bla fördelen att man kan plantera grönsaker mm mycket tätare än man annars gör på friland och det passar ju bra på en liten yta... Sen kan man ju alltid odla i terrasser för att spara utrymme.

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 26-12-2025, 21:22

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon