Lyckliga ni som redan har era lotter!
Själv står jag på kö för en odlingslott utan stuga och hoppas innerligt att jag får en redan i år, även om det mesta tyder på att jag får vänta till nästa år...
Hur man använder sina kvadratmetrar är ju såklart upp till var och en - alla har vi ju olika tycke och smak. Det enda man kan konstatera är att man får prioritera eftersom det inte räcker till allt man vill ha.
Själv tänker jag begränsa mig till intensivodling av grönsaker i upphöjda bäddar eller pallkragar samt en liten kryddträdgård det första året. Förhoppningsvis kommer jag att kunna komma över ytterligare en lott om ett år eller två och då kommer det att bli en fruktträdgård kombinerad med lökväxter. Spaljerade fruktträd, allehanda bärbuskar, ett rejält jordgubbsland och allt ifrån scilla, krokus och snödroppar till narcisser, tulpaner och liljor. *drömmer*
Perenner kommer nog aldrig att få något större utrymme på mina odlingslotter men skulle jag någon gång skaffa en liten kolonistuga blev prioriteringen väldigt annorlunda. Då skulle rosor, pioner, och dahlior komma högt på önskelistan. Vårlökarna skulle definitivt ha en viktig roll medan grönsakerna fick ett mycket mer begränsat utrymme eller kanske fick de stanna på den odlingslott jag förhoppningsvis börjar odla redan i vår!