Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Kolonist javisst, Äntligen
          Karin i Örebro
          Inlägg 02-04-2007, 10:56
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 16
          Medlem nr: 9 320

Hej allihop!

Efter att ha odlat hos mamma & pappa i ett antal år har jag äntligen köpt en egen kolonilott med stuga i Älvtomta koloniområde i Örebro.

Jag har läst här på odla.nu länge men inte skrivit själv, och fått många goda tips.

Vill gärna få tips av andra kolonister, och er andra också, om hur man kan få ut så mycket som möjligt av den lilla ytan. Fokus ligger på grönsaksodling men de rabatter som finns runt lotten får vara kvar, ska bli spännande att se vad som kommer. Det land som finns kommer att bli potatis/morot/lök-land medan grönsakerna kommer att intensivodlas i pallkragar.

Jag tror att de flesta som håller till här förstår min pirr-i-magen-lycka för mina alldeles egna (nåja kommunens) 200 kvm.

Hälsningar med jord under naglarna

// Karin

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Fredrik E
          Inlägg 02-04-2007, 13:41
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 11
          Medlem nr: 9 414

Lyckliga ni som redan har era lotter! yahoo.gif
          Själv står jag på kö för en odlingslott utan stuga och hoppas innerligt att jag får en redan i år, även om det mesta tyder på att jag får vänta till nästa år...

Hur man använder sina kvadratmetrar är ju såklart upp till var och en - alla har vi ju olika tycke och smak. Det enda man kan konstatera är att man får prioritera eftersom det inte räcker till allt man vill ha. g.gif

Själv tänker jag begränsa mig till intensivodling av grönsaker i upphöjda bäddar eller pallkragar samt en liten kryddträdgård det första året. Förhoppningsvis kommer jag att kunna komma över ytterligare en lott om ett år eller två och då kommer det att bli en fruktträdgård kombinerad med lökväxter. Spaljerade fruktträd, allehanda bärbuskar, ett rejält jordgubbsland och allt ifrån scilla, krokus och snödroppar till narcisser, tulpaner och liljor. *drömmer*

Perenner kommer nog aldrig att få något större utrymme på mina odlingslotter men skulle jag någon gång skaffa en liten kolonistuga blev prioriteringen väldigt annorlunda. Då skulle rosor, pioner, och dahlior komma högt på önskelistan. Vårlökarna skulle definitivt ha en viktig roll medan grönsakerna fick ett mycket mer begränsat utrymme eller kanske fick de stanna på den odlingslott jag förhoppningsvis börjar odla redan i vår! smile.gif

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 20-09-2025, 11:18

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon