Brukar hålla mig till trädgårdsrelaterade inlägg, men ingen regel utan undantag...
För att gå tillbaks till början på denna inläggsradda, så visst är det bättre med handling än med ord men det är ett stöd i sig att se/höra män uttrycka sitt avståndstagande också, sen får man hoppas att han gör det han kan för att omsätta ord i handling också...
I övrigt tror jag frågan om prostitution, som så många frågor, är för komplicerad för att ha ett enda "korrekt" svar. Det är väl lite en fråga om vad man sätter främst: individens rätt att bestämma över sitt liv/handlande eller samhällets möjlighet/skyldighet att stötta de som har det svårt. Jag tror visst det finns kvinnor som ser prostitution som en acceptabel födkrok medans många andra tvingas in i det av olika skäl (inte bara narkotika). P.s.s finns det kvinnor som själva väljer att bära slöja/kropsstäckning i olika grader och argumenterar för den rätten, medans t.ex kvinnorna i Afghanistan med våld/dödshot tvingades bära burka ("tältet" med nät framför ögonen) under Talibantiden (och tyvärr fortfarande) och många kvinnor har offrat sitt liv för att slippa bära slöja. Vad gäller där, ska en kvinna själv få välja att täcka sig på det sätt hon så önskar eller ska samhället, genom att inskränka den rätten, försöka förhindra att andra kvinnor förtrycks? Vill man ha ytterligare en liknelse så ta systembolaget, grundtanken där (förutom att ta in skatter

) är ju att skydda de som har det svårt (bl.a spritberoende men även de som drabbas av effekterna därav) genom att inskränka individens rätt att handla när han/hon vill. Rätt eller fel?
Att prostitution skulle likställas med manikyr, hårklippning eller dyligt har jag svårt att köpa. Jag skulle inte ha några problem med att t.ex min sambo/far/bror gick och fick sitt hår klippt, sina naglar skötta eller "t.o.m" få massage av en annan tjej, men jag skulle ha svårt att hantera (tolerera) att han gick till en prostituerad. Ej heller skulle de flesta uppskatta att deras mor, maka eller dotter skulle vara prostituerad, så visst är det skillnad. Det är också en enorm skillnad mellan våldtäckt och prostitution och jag är övertygad om att det är olika drivkrafter som styr även om det naturligtvis kan finnas beröringspunkter ändå.
Nåja, tillbaks till trädgårdsdrömmarna... nästa år ska det odlas som aldrig förr!