Det är oftast dyrt att gå i terapi oavsett om det är seriösa eller oseriösa som tillhandahåller hjälpen... Tyvärr!!
Jag blir dock lite fundersam när jag läser det som står på den svenska sidan - det hela känns lite torftigt och ensidigt. Om man t ex jämför historierna som herrar Magnusson och James berättar om varför de börjat ägna sej åt detta behjärtansvärda arbete känns det som om det är samma historia. Vad har de för utbildning utöver "Certifieringskursen"? Övrig bakgrund? Psykoterapeutisk kompetens?
Det går knappast att avgöra om det är rent bondfångeri utifrån den information som sidan rymmer. Om organisationen/sidan är seriös och den/de som jobbar med kurserna är kompetenta kan ett sånt här institut säkert vara till nytta. Om det finns brister i kompetensen däremot kan det vara farligt - att börja rota i känsliga saker kan väcka reaktioner som inte är så lätta att ta hand om... Man skall alltid ha "bra på fötterna" när kan skall jobba med människors psykiska processer!
Mina tankar är att det som beskrivs är lite "för enkelt"; Gör si och fortsätt vara olycklig, gör så (läs; som vi säger) och bli lika lycklig som vi!!! Så om det är någon som skulle fundera på att själva anlita Institutet eller rekommendera någon annan att göra det - kolla upp lite mer om stället! Det skulle jag göra.
|