CITAT (Bee @ 05-04-2007, 10:37)

Jag tycker inte det liknar kirskål. Var ute och beskådade mina igår. Dom kommer upp blad för blad och ser inte alls ut som på bilden när dom är små. Stjälken på bilden ser dessutom mer vedartad ut än kirskålen som liknar en persiljestjälk (eller vilken annan mjuk ört som helst).
Det är alltid svårt att försöka artbestämma växter på bild, det blir för det mesta kvalificerade gissningar när jag inte kan se storleken i relation till andra eller klämma, känna, lukta och smaka på dem. Men jag lutar nog åt kirs ändå, men det kan var någon annan flockblommig växt oxå. Spenört har ganska runda blad men den ska väl inte finnas i västra sverige? skulle kunna vara palsternacka eller något annat oxå.
CITAT
Hoppsan, nu blir jag ju jättenyfiken! Om Markus brukar gå förbi ute på gatan så måste ju denna trädgård befinna sig i min närhet... 7000 kvadrat! och jag kan inte komma på vilken det är...
Nja, jag skrev inte att jag
brukar gå förbi på gatan. Men det har hänt en gång iaf och då slog det mig att det var något bekant över huset och kollade på odla sen. Som inföding är det ju på "fel sida av ån" så att säga.