Jag tror nog att dom flesta som använder bekämpningsmedel är försiktiga i sin hantering av preparaten. Men det är bara se till sig själv och konstatera att det faktiskt händer att till och med jag begår misstag.
Problemet är bekämpningsmedel hamnar där det inte ska vara, i vårt dricksvatten och i vår föda.
De flesta kommunala vattenäkterna hämtar sitt vatten från yt- eller grundvattentäkter. Ytvattentäkter har ofta problem med vattenkvaliteten i någon form, avlopp, näringsläckage, vägtrafik osv. Grundvattentäkterna har oftast en hög kvalité på råvattnet men under senare år har problemen med bla bekämpningsmedel i vattnet uppmärksammats. Detsamma gäller säkert för enskilda vattentäkter också det är bara det att Svensson inte analyserar bekämpningsmedelsinnehållet i sitt grundvatten eftersom analysen är mycket dyr.
I södra Norrland där jag bor är ofta en grusås samhällets huvudvattentäkt och i bästa fall finns en ytvattentäkt i reserv om någon förorening skulle slå ut grundvattentäkten. Skåne har lite speciella problem eftersom dom har en sedimentär berggrund (sandsten, kalksten osv) och en ganska genomsläpplig mineraljord. I princip ligger Skåne på en enda stor grundvattenakvifär. Det bonden sprider på sin åker (eller din granne sprider i sin trädgård) kan förr eller senare hamna i din brunn.
Även västkusten har sin grusåsar. Dom avsattes i isälvar när inlandsisen drog sig tillbakaoch finns i hela landet. Tydligast märks dom över högsta kustlinjen där dom har en vassare form (getrygg).
I princip allt vatten i en bäck kommer från grundvattnet. Det är endast en liten andel som rinner direkt från markytan eller regnar direkt ner på vattenytan. Ytaavrinningen beror oftast på att marken är mättad eller att det är en hårdgjord yta, berghäll asfalterad yta odyl. Så visst finns det fiskar i grundvattnet.