|
Kira, Trier är en zon 4 ros och kan frysa en del, men blommar på nya grenar så den kommer igen. Blommar till sena hösten, doftar ljuvligt. Älsklingsros.
Feuerwerk, zon 5 ros och blir ca 1.5 m x 1.20, härlig färg nästan orange/röd, växte kraftigt. Modern buskros, gillar den.
F. J Grootendorst, nejlikros en tuff rugosa zon 7, finns i rött, vitt eller rosa. Har alla färgerna för jag är så glad i blommans form av nejlika. Frisk, aldrig krångel men den har mycket taggar, tätt, tätt. Ca 1.80 x 1.50
Fimbriata, köpt för den är så söt, växer sakta, zon 4. Enligt LÅG svårodlad ska stå soligt. Zon 4 , doftar starkt, ca 1.5 x 1.20
Robin Hood, svag doft, blommar till sena hösten, fryser oftast ner ganska mycket här, zon 5 är lite överdrivet på den, 1.20x 1.20. men blommar på nya grenar så den kommer igen ändå varje sommar.
Irma, rotäkta svensk Balsgårdsros, min älskling, frisk, jätteblommor, dock kraftiga taggar. Zon 5 eller mer har aldrig frusit ner här. Blommar inte hela tiden, tar lite små pauser och blommar om till hösten, ca 2 m x 1.5. Växer rakt inga hängande grenar. Doft.
Schneekoppe, rugosa, zon 7 härlig färg vitgrå/svagt rosa. Blir 1- 1.20 hög och troligen lika bred, köpte min från Odla tror jag. Vissnar fult man får klippa visset som inte ramlar bort, men annars ljuvlig att blanda med.
Salet, mossros, stark doft, ca 1.20 x 1 m. Enligt LÅG den bästa remonterande mossrosen. Är så glad i denna gruppen så jag har köpt till 5 st andra i vår, så härligt med mossan. Zon 5 ros, från 1854.
Waltz, ny Poulenros från 2000 troligen zon 3, klen som fryser ner, ska visst kunna bli 2 m men tvivlar här hos mig ? Har den skyddat mot en vägg, ingen doft, men fyllig och vackra blommor. Men ett osäkert kort, hittar lite att läsa om rosen.
--------------------
Den som planterar en trädgård planterar lycka Bor i zon 3 - 4
|