Hej igen Ulf. Grusåsar är faktiskt väldigt sällsynta här i Göteborgsområdet. Sandavlagringar finns men dom är inte vanliga. Dom som finns är det alltid käbbel om mellan exploatörer och vatten/miljövänner. Ett färskt exempel är vid Gråbo där länstyrelsen vill bevara just av vattentäktsorsak och Gråbo sand och betong vill gräva. Olika rättsinstanser är inblandade. Tror att exploatören leder på poäng just nu.
Anledningen till denna brist tror jag beror på att isälvarna mynnade i havet så alla blivande grusåsar spolades bort. Men det är bara en teori från min sida. Men det finns så lite sand här att det är ett problem vid vägbyggen och dylikt. Här används mycket mer bergkross vid såna arbeten än i övriga landet.
Sen är det väl en definitionsfråga om det finns grundvatten i bäckar. Så fort grundvattnet lämnar marken blir det ju automatiskt ytvatten. Sen håller jag inte med dig om att vattnet i bäckar kommer från grundvattnet. Jag vidhåller från luften och från marken ovanför grundvattenytan. Men det är ingen orsak att käfta om.
Hej Hannele. Visst finns det bekämpningsmedel i mycket dricksvatten, men är det glyfosfat? Äpplen och päron du vet.
--------------------
Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです
Straight for ever. Cogito, ergo sum.
|