Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Hjälp, rådjuren har ätit upp nya syrenhäcken
          frebe893
          Inlägg 19-03-2007, 11:16
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 29
          Medlem nr: 7 601

Hej alla,

I fredags var vi ute och tittade till sommarstället och såg till vår förfäran att rådjuren hade gnagt i sig alla knoppar på syrenhäcken som vi satte i höstas. ranting.gif På vissa plantor hade rådjuren bara gnagt av själva knopparna medan de på andra hade gnagt eller slitit av delar av grenarna också. Det känns jättetrist och jag undrar nu om plantorna klarar av denna hårda behandling eller om de kommer att dö? Finns det ngt som vi kan göra för att underlätta en återhämtning? Jag hade en fundering på om man kanske skulle klippa bort de grenar som har stympats för att underlätta en återhämtning.

Själva plantorna är av typ Bondsyren och ett par år gamla (ca 80-100 cm höga). Vi hade letat upp lite större plantor hos grannar för att få en rejäl häck redan från början, men nu blir det kanske att börja om från början angry.gif Börjar faktiskt bli lite trött på de här rådjuren...kanske är det läge att skaffa en jaktlicens eller hyra in ett rovdjur för ett par veckor wink.gif

Tacksam för alla råd

--------------------
          Anlägger en gammaldags trädgård i Stockholms skärgård
          Status: Krigar mot sorken, gräver och planterar för fullt

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          frebe893
          Inlägg 11-04-2007, 09:42
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 29
          Medlem nr: 7 601

Under påskhelgen var vi ute och öppnade upp sommarstället för säsongen och till min glädje verkade syrénbuskarna ha klarat rådjurens vildsinta framfart bra. Nästan alla buskar hade skjutit nya knoppar biggrin.gif Jag passade på att beskära alla de grenar som hade skadats av rådjuren, så att de fick en bättre snittyta. Nu står det ett par vindsnurror och vaktar syrénhäcken, så förhoppningsvis väljer rådjuren att gå någon annanstans... Kanske blir det också att hänga upp ett par cd-skivor som ngn tipsade om.

--------------------
          Anlägger en gammaldags trädgård i Stockholms skärgård
          Status: Krigar mot sorken, gräver och planterar för fullt

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 12-08-2025, 03:14

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon