Vill inte oroa, men jag kan bara inte låta bli att förmedla några varningens ord... Det har nu gått ett bra tag sedan Tjernobylolyckan, men fortfarande har endast 1/4 av den ursprungliga mängden strålning försvunnit. Vad som inte uppmärksammats så mycket är att träden och därigenom veden innehåller cesium som koncentreras när man eldar veden. Därfär bör man tänka på följande DET VILL SÄGA: om man bor på ställen där det radioaktiva nedfallet var stort!
* Lägg inte aska på potatisland, köksväxter eller bärbuskar.
*Om du lägger askan på hög bör avståndet till huset vara minst 2 meter och minst 4 meter om det sker flera år i följd.
*Lägg inte askan på rabatten runt huset flera år i följd.
Obs. Återigen, detta gäller som sagt för de områden där nedfallet var högst och naturligtvis känner de värst drabbade redan till detta, annars finns SSI:s riktlinjer för cesium på deras hemsida. Jag bor själv i Stockholm, det föll inte så mycket här, men jag lägger ändå inte vedaska på grödor som ska ätas...det finns andra kaliumkällor, eller vad det nu man är ute efter.
Överdrivet kanske...och visst, man kan bli påkörd när man går över gatan, eller bli kvävd av alla avgaser i innerstaden, eller störta när man flyger till Kanarieöarna, eller...men jag tänker ändå minimera de risker JAG personligen har lite inflytande över...
Sanna
--------------------
Sanna!
|