Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> rönnsumak/rotskott så in i norden?, har du erfarenhet
          *marjukka*
          Inlägg 03-11-2003, 00:45
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 24
          Medlem nr: 2 513

Har planterat två st flikbladig rönnsumak (rhus typhina dissecta) i en ltn trädgård. Visste att de skjuter rotskott, men är det verkligen så farligt som det låter på en del insändare? Hade nämligen tänkt mig att rotskotten går att hålla efter, men frågan är om jag varit för optimistisk?
          Den som vet av egen erfarenhet, ett stort tack för svar! Det är inte än för sent att plocka upp dessa två spön i backen...

marjukka

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Cilla
          Inlägg 03-11-2003, 17:13
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem nr: 126

Rönnsumak skjuter rotskott, men hur man upplever det som problem eller inte beror på var de kommer och vad vi sumakägare är beredda på att göra i trädgården. Många andra träd som plommon, rönnar och robinia (pseudoakacia) skjuter livligt med rotskott en bra bit ifrån moderträdet, och syrener skjuter skott strax intill.

Om rotskotten kommer i en gräsplan kan man klippa av dem med gräsklipparen, men mattan blir inte lika mjuk som utan skotten.

Jag har jobbat i trädgårdar där sumak bildar rotskott och sådana där det inte finns ett spår av spridning. I min egen äng skjuter rönn och slån rotskott men inte rönnsumaken.

För att minska rotskottsbildningen kan man gräva ned hårdplaststycken i marken så att busken kommer att stå som i en stor bottenlös kruka. Exakt hur djupt man måste gräva ned hindren vet jag inte, men skulle gissa att 50 cm räcker en bra stund.

--------------------

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 23-07-2025, 02:58

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon