En lite uppföljning på lådan!
Veckan innan påsk hade den stått i rumstemperatur i föreskriven tid och jag blandade den medföljande jorden med vatten och lade på. Fick sedan lite ångest när jag insåg att det stod att det skulle ta mellan 4 och 6 dagar innan den skulle ställas svalare eftersom vi var bortresta över påsk :-( Fick ännu mer ångest när jag insåg att jag hade haft dubbla mängden vatten mot vad man skulle ha.
Åkte iaf bort och när vi kom hem hade ingenting ännu hänt. Meningen var att mycelet skulle växa upp genom jorden till strax under ytan och att den därefter skulle placeras svalt. Ingenting hände på ett par dagar och jag hade nästan gett upp hoppet, men lämnade locket lite på glänt ifall den behövde torka upp lite. Igår när jag tittade hade mycelet växt såpass att det syntes på ytan! Ajajaj! Men jag täckte över det med jord, enligt instruktionerna, och sprayvattnade lite och placerade lådan i köksingången som vi inte har uppvärmt. Hoppas nu på det svalare vädret så att det håller sig runt 15 grader där och svamparna kan börja växa!
--------------------
Har lämnat balkongen för 9000 kvadrat brännässlor och sly. Wish me luck!
|