Oj vad många svar

.
Grejen är att jag bor i en bostadsrättsförening som är rätt stor, där det inte är någon entreprenör eller fastighetsskötare som sköter gårdarna, utan det är mer som vilda västern hehe. Därför är det omöjligt för oss som åtminstone läser på i någon bok innan vi gör något, att hinna före alla gånger...Så uppstod situationen.
Buskarna är inte så bra placerade då de delvis växer upp i balkongerna, plus att jag tror en del är placerade lite för nära gångvägen, vilket också skapar problem.
Efter att ha läst era svar så känner jag mig styrkt i tron att skära ner dem och börja om. Vi har också tänkt att så småningom (när vi har tid) ta bort de buskar som växer olämpligt (vid balkonger och för nära gångväg), och plantera lägre buskar och perenner där. Då kan de buskar som är kvar få växa fritt, hoppas jag. Det blir nog också en finare planteringen i sin helhet.
Det är inte i egentlig mening en häck, de växer längs huset.
Vi som är med i den ideella gruppen för trädgårdsskötsel har motionerat till vår årsstämma att vi ska ha professionell genomgång och beskärning av buskar och träd årligen. Ni får hålla tummarna för att motionen går igenom!