CITAT (Sommartorparn @ 21-04-2007, 16:53)

Kanske min synpunkt kommer försent, men ville bara nämna att..............
..............syren stimuleras till att skjuta massor med rotskott när man tar av den i marknivå.

Dessa skott kan dyka upp ett par meter från den ursprungliga busken, och jag misstänker att den även tar sig igenom asfalt. Den vanliga syrenen är helt enkelt ingen bra buske för små trädgårdar....
För att minska rotskottsbildningen skulle jag ta ner den misshandlade busken etappvis över flera år. Man tar stammarna i markhöjd, men inte alla på en gång. Sedan är det skillnad på vårvinterbeskärning och sommarbeskärning: Skär man på vårvintern stimuleras tillväxt. Bra om man vill att busken snabbt ska bli stor igen. Annars går det bra att gallra i Juli-augusti-september. Då stimmuleras inte rotskottstillväxten lika mycket.
Ooops, för sent

. Men intressant synpunkt. Nu lämnade vi 20 cm eller mer. Har du någon erfarenhet av det?
I o f s gör inte lite rotskott så väldigt mycket här. Men det är klart att flera meter bort vill man kanske inte ha dem, det liksom strider lite mot vår idé att bara ha buskarna i de delar av planteringsytan där de kan växa någorlunda fritt på både höjd och bredd.