Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Beskära syrén, som blivit felaktigt beskuren, - hur och när?
          olgak
          Inlägg 17-04-2007, 14:52
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 725
          Medlem nr: 5 697

För två-tre år sedan klipptes alla grenar av på ett syrénbuskage: det lämnades "pinnar" som var 1,5-2m där alla grenar var avklippta (tänk tamburmajor). Tanken var förstås god, men resultatet blev en massa skott i topparna, buskarna blev vingliga och tunga i toppen och började då tippa ut i gångvägen.

September förra året, skulle någon råda bot på problemet, och klippte återigen av topparna så att 1,5-2 m blev kvar.

Dessa buskar ser tyvärr inte för roliga ut i dag. Vår tanke är att skära ner dem helt. Är det en bra idé? När bör vi göra det i så fall?

Detta är vanlig bondsyrén.

--------------------
          OlgaK zon II

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Sommartorparn
          Inlägg 21-04-2007, 15:53
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 2 045
          Medlem nr: 3 927

Kanske min synpunkt kommer försent, men ville bara nämna att..............
          ..............syren stimuleras till att skjuta massor med rotskott när man tar av den i marknivå. thumbdown.gif Dessa skott kan dyka upp ett par meter från den ursprungliga busken, och jag misstänker att den även tar sig igenom asfalt. Den vanliga syrenen är helt enkelt ingen bra buske för små trädgårdar....
          För att minska rotskottsbildningen skulle jag ta ner den misshandlade busken etappvis över flera år. Man tar stammarna i markhöjd, men inte alla på en gång. Sedan är det skillnad på vårvinterbeskärning och sommarbeskärning: Skär man på vårvintern stimuleras tillväxt. Bra om man vill att busken snabbt ska bli stor igen. Annars går det bra att gallra i Juli-augusti-september. Då stimmuleras inte rotskottstillväxten lika mycket.

--------------------
          Hellre planering än plantering

Citera
          olgak
          Inlägg 21-04-2007, 17:19
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 725
          Medlem nr: 5 697

CITAT (Sommartorparn @ 21-04-2007, 16:53) *
          Kanske min synpunkt kommer försent, men ville bara nämna att..............
          ..............syren stimuleras till att skjuta massor med rotskott när man tar av den i marknivå. thumbdown.gif Dessa skott kan dyka upp ett par meter från den ursprungliga busken, och jag misstänker att den även tar sig igenom asfalt. Den vanliga syrenen är helt enkelt ingen bra buske för små trädgårdar....
          För att minska rotskottsbildningen skulle jag ta ner den misshandlade busken etappvis över flera år. Man tar stammarna i markhöjd, men inte alla på en gång. Sedan är det skillnad på vårvinterbeskärning och sommarbeskärning: Skär man på vårvintern stimuleras tillväxt. Bra om man vill att busken snabbt ska bli stor igen. Annars går det bra att gallra i Juli-augusti-september. Då stimmuleras inte rotskottstillväxten lika mycket.

Ooops, för sent smile.gif. Men intressant synpunkt. Nu lämnade vi 20 cm eller mer. Har du någon erfarenhet av det?

I o f s gör inte lite rotskott så väldigt mycket här. Men det är klart att flera meter bort vill man kanske inte ha dem, det liksom strider lite mot vår idé att bara ha buskarna i de delar av planteringsytan där de kan växa någorlunda fritt på både höjd och bredd.

--------------------
          OlgaK zon II

Citera

Inlägg i den här tråden
          olgak   Beskära syrén, som blivit felaktigt beskuren   17-04-2007, 14:52
          Lonicera   Hej, jag skulle skära ner dess helt så de får börj...   17-04-2007, 16:47
          cato   Skär ner dem nu 10-15 cm från marken!   17-04-2007, 19:34
          Ragnwald   Förstår inte riktigt frågeställningen. Har någon a...   17-04-2007, 23:28
          Lonicera   Hej,att regelbundet klippa ner en syrenhäck för at...   18-04-2007, 19:13
          cato   Solklart att en syrenhäck skall vara friväxande. D...   18-04-2007, 20:18
          Ophelia   Ja idén är väl god om ni tycker ni behöver "b...   18-04-2007, 20:23
          Lonicera   Hej, ja det var jag på det klara med (jag gav samm...   18-04-2007, 20:28
          cato   Nej jag förstår inte heller Ragnwalds resonomang. ...   18-04-2007, 20:43
          Ragnwald   Nej jag förstår inte heller Ragnwalds resonomang. ...   22-04-2007, 02:58
          Anders Roslagen   Mina syréner har blivit snyggast som jag kapat hel...   18-04-2007, 21:37
          olgak   Oj vad många svar :). Grejen är att jag bor i en ...   19-04-2007, 16:04
          Sommartorparn   gjort är gjort. hoppas det klarar sig vad gäller r...   21-04-2007, 20:05
          Cilla   Om man tittar närmre på syréner som kapats på 20 c...   23-04-2007, 00:13
          arborator   Enligt min erfarenhet är det bäst att gallra år ef...   23-04-2007, 08:31
          Cilla   Min erfarenhet också när det gäller att stimulera ...   23-04-2007, 16:04

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 11-08-2025, 13:21

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon