Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Beskära/flytta plommonträd nu i April/maj?, ska panela om huset och trädet står för nära.
          Orcus
          Inlägg 22-04-2007, 13:32
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 67
          Medlem nr: 7 384

Hejsan.

Vi har ett plommonträd tätt intill väggen på vårat hus som nu när vi ska panela om väggen står helt i vägen.

Har läst att plommonträd ska beskäras på hösten men skulle det gå att beskära det nu i april/maj?
          Om vi nu skulle få för oss att flytta det istället, skulle det också funka nu i april/maj?

Här är en bild på hur trädet ser ut(taget ifjol): Plommonträdet

--------------------
          Mvh Olsson, Bollnäs Hälsingland.

Titta in på ORCUSNET.TK för att se våran husrenovering och våra fotografier.

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Cilla
          Inlägg 22-04-2007, 20:47
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem nr: 126

Oj, det är sällan man ser ett så fint spaljéplommon! Ska det verkligen riskeras? Jag skulle istället för de få panelplankor som sitter bakom spaljéträdet ta mig åbäket att försiktigt lossa det från befintliga panelen och göra det extrajobb som krävs för att även med trädet på plats sätta upp den nya panelen. Svårare jobb finns i byggvärlden, och detta träd skulle jag vara bra mycket mer rädd om än lite extratid och extrajobb för paneluppsättning!

Flytt av detta träd är en större historia som kräver ganska mycket jobb med vattning, etablering på ny plats och sedan ev invid vägg igen. Beskärning av det nu sent på våren skulle jag bara göra med ettårsskott, inte grövre.

--------------------

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 23-07-2025, 03:49

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon