Här i zon 3 kan man inte klaga på tjälen, men jag har haft -4 och -6 efter rosornas knoppsprickning och konstigt nog så stånkar de på utan synliga skador. Vinterns sista snöfria kyla tog dock en hel del rosgrenar och några av mina totalt ca 150 rosor, men jag har bestämt mig för att det är bra med lite beskärning och att de rosor som dukade under ändå inte var de jag ville ha. Där de stod sitter redan nya som jag intalar mig kommer att bli mycket bättre.
De som helt dukade under i år var ett par New Dawn (inte första gången här, det är en dumros - syskonet Dr van der Fleet är myyyycket tåligare!), alla tivolirosor utom R Mundi och Ferdinand (som är de enda fina randiga har jag kommit fram till) och en av flera Henry Martin (måndagsex antagligen). De som fick flest döda grenar i år var de som förra året fick rostangrepp (trots det torra klimatet) - Johanna Röpke, Le Reve och några dumrosor ytterligare.
Flera klättrare som på två säsonger satt alldeles för hög fart och blivit 4-6 meter långa och därmed borde frusit sönder har klarat sig utan en enda vinter- och vårskada: Venusta Pendula (mycket pålitlig dam!), Constance Spry och Alchymist (!, jag tror denna vulgära puddingklättrare är mer tålig än zon 3, har den i halvskugga och blåsigt läge) .
--------------------
|