Frågorna om mäns driftsliv och Gossen Rudas beskrivning av detsamma lockar mig att ge mig ut på lite djupare vatten. Och det är väl kanske kul, för hittills har jag bara sagt sånt som de flesta inte skulle ge mig på nöten för. Ja, jag skrev inte de där sakerna för att vara politiskt korrekt utan för att jag tycker att de är rätt men ändå...
Mäns driftsliv har sina sidor. Vi är väldigt visuella, det vi längtar efter vill vi se och det vi ser vill vi ha. Är vi helt utan tenderar saknaden att ta rätt stor plats i oss. Och det finns ganska mycket av objektstänkande i vår könsdrift - kanske är vi "programmerade" att befrukta så många som möjligt utan att bry oss så värst mycket om vilken relation vi har till dem i övrigt.
Ovanstående är naturligtvis spekulativt och subjektivt men jag
tror att det är sant - att det där är rätt grundläggande, genetiskt betingade drag hos oss män. Och om det är så, så skulle man kunna ta dessa drag som ett försvar för eller åtminstone en förklaring till att många män köper sex.
Men
jag själv tycker, att även om män har egenskaper som gör att vi under vissa förhållanden kan frestas av köpt sex, så betyder inte det att det är OK att falla för frestelsen eller att prostitution är något som bör finnas.
Om jag skulle utreda helt och hållet varför jag tycker så skulle det bli en hel jäkla avhandling men för att ta ett axplock:
- Att man har en naturlig impuls åt ett visst håll betyder inte att man ska följa den. De flesta har en impuls att slå någon på käften betydligt oftare än de verkligen gör slag

i saken. De flesta har någon gång i sitt liv tänkt att "jag skulle kunna döda den där jäkla n.n." men - ja, ni vet. Begreppet civilisation handlar i själva verket mycket om impulskontroll.
- Att en sak på ett visst plan är "naturlig" betyder inte att den är rätt. Människans naturtillstånd var jägar- och samlarstadiet och det är väldigt mycket som vi väljer att göra på ett annat sätt än vi gjorde då. T.ex. att ha trädgårdar... Så prostitutionens vara eller inte ska inte styras av vilka drifter vi har utan hur vi
vill leva tillsammans.
- Även om mäns sexualdrift är sån att den kan göra oss till potentiella torskar under vissa förhållanden, så är den ju bara en sida av oss. Vi har andra sidor - att bry oss om dem vi älskar, t.ex. Till dem vi älskar hör vanligen ett antal kvinnor - systrar, döttrar, kärestor - som definitivt inte är födda till horor. Och om vi då bara tar ett
litet steg utanför oss själva och inser att alla kvinnor är någon mans dotter och/eller syster och/eller käresta, så tycker jag att prostitutionen även ur ett snävt manligt perspektiv blir icke önskvärd.
Gossen Ruda var inne på att om vi hade en mer fördomsfri inställning till prostitution skulle det inte vara så illa att vara hora. Vet ni vad? Jag tror faktiskt att han har rätt i det. Men bara om vi lyckades hjärntvätta oss till den grad att
alla hade den inställningen att sex är något man kan och bör skänka eller sälja till vem som helst oavsett vad man tycker om dem. Och är det så vi vill leva? Inte jag i alla fall.