Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Beskära syrén, som blivit felaktigt beskuren, - hur och när?
          olgak
          Inlägg 17-04-2007, 14:52
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 725
          Medlem nr: 5 697

För två-tre år sedan klipptes alla grenar av på ett syrénbuskage: det lämnades "pinnar" som var 1,5-2m där alla grenar var avklippta (tänk tamburmajor). Tanken var förstås god, men resultatet blev en massa skott i topparna, buskarna blev vingliga och tunga i toppen och började då tippa ut i gångvägen.

September förra året, skulle någon råda bot på problemet, och klippte återigen av topparna så att 1,5-2 m blev kvar.

Dessa buskar ser tyvärr inte för roliga ut i dag. Vår tanke är att skära ner dem helt. Är det en bra idé? När bör vi göra det i så fall?

Detta är vanlig bondsyrén.

--------------------
          OlgaK zon II

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Cilla
          Inlägg 23-04-2007, 16:04
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem nr: 126

Min erfarenhet också när det gäller att stimulera en syrénhäck att föryngra sig snabbare än den gör av sig själv. Första frågeställaren var ju dock i en annan situation, ville förändra utseendet på en halvkapad häck.

Vanligt när jag kommer och inventerar träd och buskar i trädgårdar är att många ägare tror att deras trädgårdar är mer försummade och mer arbetskrävande än de är. Mycket vanligt är det att alla tror att allt måste beskäras för att bli friskt, blommande och bra.

I förra veckan tittade jag på en lång syrénhäck tillsammans med en bostadsrättsförening. De skämdes lite för "ingen hade gjort något åt häcken på flera år". Häcken var hög och så tät som en syrénhäck kan vara. Rotskotten kom alldeles av sig själva och regelbundet strax framför de äldre stammarna och de var i olika åldrar.

En syrénhäck som föryngrar sig själv behöver man inte hjälpa att föryngra sig. Det gäller ibland att lita på att många av våra trogna trädgårdsväxter kan detta med att blomma, föryngra och föröka sig alldeles själva utan våra sågar och sekatörer. Det vi oftare behöver hjälpa dem med än sax och såg är med spaden och slangen - att lätt luckra jorden invid deras rötter och att vattna när det är torrt.

--------------------

Citera

Inlägg i den här tråden
          olgak   Beskära syrén, som blivit felaktigt beskuren   17-04-2007, 14:52
          Lonicera   Hej, jag skulle skära ner dess helt så de får börj...   17-04-2007, 16:47
          cato   Skär ner dem nu 10-15 cm från marken!   17-04-2007, 19:34
          Ragnwald   Förstår inte riktigt frågeställningen. Har någon a...   17-04-2007, 23:28
          Lonicera   Hej,att regelbundet klippa ner en syrenhäck för at...   18-04-2007, 19:13
          cato   Solklart att en syrenhäck skall vara friväxande. D...   18-04-2007, 20:18
          Ophelia   Ja idén är väl god om ni tycker ni behöver "b...   18-04-2007, 20:23
          Lonicera   Hej, ja det var jag på det klara med (jag gav samm...   18-04-2007, 20:28
          cato   Nej jag förstår inte heller Ragnwalds resonomang. ...   18-04-2007, 20:43
          Ragnwald   Nej jag förstår inte heller Ragnwalds resonomang. ...   22-04-2007, 02:58
          Anders Roslagen   Mina syréner har blivit snyggast som jag kapat hel...   18-04-2007, 21:37
          olgak   Oj vad många svar :). Grejen är att jag bor i en ...   19-04-2007, 16:04
          Sommartorparn   Kanske min synpunkt kommer försent, men ville bara...   21-04-2007, 15:53
          olgak   Kanske min synpunkt kommer försent, men ville bara...   21-04-2007, 17:19
          Sommartorparn   gjort är gjort. hoppas det klarar sig vad gäller r...   21-04-2007, 20:05
          Cilla   Om man tittar närmre på syréner som kapats på 20 c...   23-04-2007, 00:13
          arborator   Enligt min erfarenhet är det bäst att gallra år ef...   23-04-2007, 08:31

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 11-08-2025, 10:46

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon