Jag är en av dom som låter mina katter gå lösa ute. För mig är det djurplågeri att stänga in katter som vill gå ut.
Hade problem med en katt jag hade som grannarna började mata + att den inte trivdes med våra hundar och blev omöjlig att hålla inomhus. Slutade med att dom anmälde mig för vanvård för att katten haltade och efter ett erbjudande från en granne som fallit för katten så fick han flytta hem till dom. Fick senare veta att katten haltat pga att några småkillar stått och hoppat på stackaren... skulle jag få tag på dom.....

Iallafall slutade det bra, katten stortrivs hos grannarna, jag saknar honom men det viktigaste är att han trivs.
Mina 3 katter som bor här nu håller sig mestadels i trädgården, dom är väldigt sällskapssjuka och dessutom vet dom att dom alltid har fri tillgång med mat inne. Sen så ser jag det som mitt ansvar att kastrera mina katter för att minska revirtänket. Iförsig låter dom grannkatterna komma hit, dom har flera kompisar men det är bara trevligt. Sen så är våran ena valp (chinese crested) en mkt duktig vakthund och skäller när grannkatterna går in i huset, han släpper bara in "sin flock".
En sak jag anser är viktig är även att hålla katterna märkta. Mina katter har halsband med adress och telefonnummer till mig, alltså kan grannarna lätt ringa till mig ifall det är några problem, viktigt även om någon av katterna skadas så det går att få tag i mig.