Finns nog inte många växter som trivs med att bli vattnade varje dag. Du kanske övervattnade den? Det är den vanligaste orsaken till att växter dör och det vanligaste felet man gör som okunnig.
Jag bor i söderläge och har massvis med "grön-blads" växter och dem trivs utmärkt. För att dem inte ska brännas och vantrivas pga den starka solen som förekommer i söderläge så drar jag ner persenierna och har dem vinklade så dem släpper in gott om ljus men inte nån direkt sol.
Tips på ett par växter som funkar bra för mig är:
Paradisträd - Crassula ovata Fikus retusa - har precis flyttat och detta lilla träd verkar trivas hur bra som helst, den har släppt mer skott än någonsin på sin nya plats. Strandkastanj - tror den heter Pachira aquatica på latin Olika typer av kaktusar Citron - trivs jätte bra i söderläge, bara ta ett frö och plantera =). Har många fler växter som jag tyvärr inte kan namnen på, så att få växter att trivas i söderläge ska nog inte vara så jättesvårt (om du kan skydda dem från direkt sol).
När du skaffar dig växter så fråga i butiken du köper dem i, vad växten har för krav för att må bra. De svarar nog mer än gärna på dina frågor om vattning och läge osv. Om du ändå känner dig osäker eller får problem, kan du alltid fråga här.
Lycka till och ha d bra!
|