Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Avhärdning? Hur? Ska jag låta dem stå ute över natten?, Pelargon, surfinia, fuchsia, dahlia, rosenlisa och änglar
          Vesna
          Inlägg 24-04-2007, 13:13
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 121
          Medlem nr: 5 850

Ja, rubriken säger allt.

Jag har idag valt att ställa ut alla desa sticklingar på altanen. Jag har haft dem i snart 2 månader och de har växt tills sig och blivit stora och fina. Dock tycker jag att det är värda att få mer ljus och det finns på altanen. Dagtid uppnär det 25 grader om det är soligt och fint, annars håller altanen någon grad varmare än utetempen. Senaste veckan rutn 12 grader) Nu ser jag att prognoserna säger att vi ska ha runt 10 grader nattetid, så kanske 12 på altanen. Kan jag låta dessa växter stå kvar ute över natten eller klarar de inte de temperaturskiftningarna? Det rör sig om temperatur skiftningar från kanske 10 nattetid och 25 dagtid omdet är bra väder.

Finns det någon utan växterna jag bör ta in och finns det de jag kan låta stå kvar. Det är en himla massa växter och ska jag ta in dem måste jag bära ner dem i källaren igen. Uppepå fins inte plats + att småbarnen göra är framme och rycker och klämmer på dem smile.gif

Kan jag få lite hjälp i detta?

--------------------
          // Vesna

Zon 5 - Småländska höglandet

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Fenja
          Inlägg 24-04-2007, 19:55
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 11 272
          Medlem nr: 2 892

Avhärda långsamt, börja en molnig och vindstilla dag och låt dem stå ute en kort stund, sedan utökar du successivt så att de är ute hela dagar efter cirka en vecka. Därefter kan du testa att övernatt ute med fiber duk.
          Nya växter blir lätt uttorkade av vind och sol, det är därför det är viktigt att vänja dem långsamt.
          Mvh
          Fenja

--------------------
          "För länge sen dyrkade Egyptierna katten som en gud.
          Det har katten aldrig glömt."

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 23-07-2025, 18:20

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon