Förlåt, men nu måste jag få protestera

. Det går faktiskt bra att ha åtminstone brudorkidéer i glaskrukor/skålar, tack vare att de har så tjocka rötter. Ex författaren Ralf Efraimsson beskriver en sådan odling i sin bok "Så lyckas du med orkidéer". Det är enligt mej en aning lättare än att ha dem i krukor. Men alla gör förstås på det sätt som passar dem bäst, så länge blomman trivs är allt bra

.
Hur stor är glaskrukan? Jag odlar mina i glasskålar som är ca 30 cm i diameter. De är fyllda med vanlig orkidékompost och ett lager lecakulor i botten. Vattnar ca 1 gång i veckan eller mer sällan. Beror som sagt lite på årstid, inomhustemp osv. Att kolla på rötterna, som det står ovan, är nog bästa sättet att se när brudorkidén är törstig. I mina skålar är det alltid vatten längst ner i botten på lecakulorna och rötterna verkar faktiskt söka sej dit. De ruttnar inte eller nåt sånt, hela skålen är ju inte dyblöt

. Inte heller bildas det alger i mina.
Vattnet är vanligt kranvatten som stått upptappat på flaska ett par dagar. Vi har inte hårt vatten, så det verkar funka bra.
De står just nu i ett fönster med lagom mycket sol och verkar trivas med det. Ett träd utanför tar bort det mest brännande solljuset. Däremot så har de stått i ett extremt varmt och torrt fönster innan flytten och de trivdes med detta också. Har man torr luft går det att ställa låga breda fat med stenar/lecakulor/snäckor i fönstret så att fuktigheten höjs. Har skrivit om detta i en annan tråd, ska försöka länka...
Gammal tråd om dettaDär står det lite annat också om du vill läsa.
Hur som helst, var inte rädd för att prova nya saker

. Tyckte först att det var lite obehagligt med en så "känslig" blomma i fönstret och gick nästan omvägar runt den, men nu står det ca 10+ orkidéer av olika slag här hemma.
Redigerat av Sailor Pluto: 25-04-2007, 15:50