Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Pallkragar i trädgårdslandet?!, vad vinner man egentligen på det?!
          nybörjarfia
          Inlägg 22-03-2007, 15:17
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 6
          Medlem nr: 7 863

Hej på er alla duktiga odlister :-)

Jag skulle vilja prova att odla i pallkragar som jag nu har lyckats komma över. Men jag vill inte placera ut dem på gräsmattan och i övrigt råder platsbrist. (kolonilott) Däremot tycker jag att trädgårdslandet skulle passa!! Men jag undrar förstås om detta är en klok idé, vad "vinner" man egentligen på att ställa pallkragar i trädgårdslandet? Blir det lite "tårta på tårta"?! Det är inte av ergonomiska skäl utan mer för att testa att odla i pallkragar. Det blir väl lite varmare och att man därmed kan börja så lite tidigare? Några andra bra skäl, eller kloka råd/varningar?!

Jag har också funderingar på att odla gurka och tomater i pallkragar och hitta någon fiffig lösning för att skapa en drivbänk (gamla fönster eller takplast över). Har hittat flera smarta alternativ här i forumet. Vad tror ni om detta? Tänkte alltså låta "pallkrage-drivbänkarna" stå i trädgårdslandet och lägga ut några stenplattor att gå på.

Undrar också om ruttna äpplen från i höstas kan användas i botten på pallkragarna? Tänkte också använda övriga rester från vårstädningen, tex rester från "höstasterhäck" och därefter tex barkmull och jord?

Mycket tacksam för svar!
          Sofia

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Ingrid i Gröding...
          Inlägg 01-05-2007, 14:22
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 7
          Medlem nr: 4 660

Jag hade ett trädgårdsland, ca 10 kvadratmeter som det var jobb med varje år att hålla gångarna rena från ogräs och tistlar och revrompor med mera annat otrevligt ogräs. Nu när jag också blivit äldre gjorde jag ett radikalt grepp för fyra år sedan. Täckte en stor del av landet med duk, placerade ut fyra pallkragar på den och täckte området emellan med flis ( har egen flismaskin och spar allt klipp av grenar o dyl till detta.) Ännu har jag inte hunnit med hela ytan men den del som är täckt fungerar jättebra. I pallkragarna odlar jag sallad, sockerärtor, några jordgubbsplantor ( till lyst) bönor och sommarblommor. Jorden tog jag från egen kompost (ett jättejobb att sålla den från snigelägg och kärs) och har fyllt på med kogödsel i påse coh planteringsjord (i påse). Redan nu har sockerärtorna börjat titta upp ( fn täckta med fiberduk så inte fåglarna tar dom) Dill och persilja har också såtts under fiberduk. Sommarblommorna väntar jag med en vecka .
          Ingrid i Grödinge

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 23-06-2025, 18:51

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon