CITAT (ingrid fuxwall @ 01-05-2007, 22:17)

Annars kan man göra som jag brukar göra varje år - ligga på knä och gräva upp dem med ett maskrosjärn. Det är jättejobbigt och tar massor av tid men gör verkan.
ingrid
Det har jag också försökt med, men det har visat sig att jag inte har fått upp hela roten, och sedan förgrenar dom sig och kommer igen som ett helt knippe kraftfulla maskrosplantor. Maskrosjärnet klipper rötterna ca 10 cm ner, medan roten fortsätter ner till 30-40 cm. Att gräva upp dom med en grep funkar på våren när marken är mjuk, men det blir buckligt efteråt. Sedan har jag sett att mellan grässtråna finns det miljoner små fröplantor av maskros. Inte en chans att gräva bort! Stroller har jag också prövat, men det funkade bara på småplantorna. Dom stora maskrosplantorna krullade sig ett tag och kom sedan tillbaks med ny kraft. Däremot blev jag av med alla dom andra vildblommorna som jag hade planterat in i gräsmattan, så det gör jag inte om. O dyrt var det!
Hur menar ni att man ska ändra jorden? Gräva bort grästorven, lägga dit sand o sedan så gräsfrö? Jag har börjat gräva bort på en bit av tomten, men hinner inte så många kvadratmeter per säsong. Och inte kan man ha öppen jord under flera år tills allt är uppgrävt! Så därför måste jag göra detta i etapper. Hur undviker man att det blir nivåskillnader mellan etapperna? Sammanlagt är det 1000 kvadratmeter och jag hinner kanske gräva 5-10 på en säsong!
Redigerat av Sommartorparn: 02-05-2007, 08:15