Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Bygga en kallmur-tips önskas
          Alexandra
          Inlägg 25-12-2002, 20:23
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 280
          Medlem nr: 461

Jag tänkte bygga en kallmur till våren för att få en plan tomt. Eventuellt vill jag anlägga 2-3 odlingsterrasser(om ni förstår vad jag menar.... ).
          Hur gör jag och framförallt: vad kostar ett sådant bygge (om man bygger själv) per meter. Den tilltänkta höjden skall vara ca 80 cm/terrass. Tomten är ca 20 m bred. Sedan så skulle jag vilja ha tips angående växtvalet så att muren inte ser så kal ut. Mitt hus är ljusgult med vita knutar och växterna skall på någor sätt passa till villan.... rolleyes.gif

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Gossen Ruda
          Inlägg 26-12-2002, 15:17
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

Jag håller bara delvis med dig Berith. Det går inte åt massor med med sten, det går åt så in i helsicke med sten. smile.gif Jag har under åren byggt upp många kallmurar, en del ett par gånger. tongue.gif Framför allt behöver man mycket sten att välja mellan.

Till den mycket användbara länken du gav vill jag bara poängtera vikten av ordentlig dränering. Helst skall man gräva ner till frostfritt djup också. Vilket är olika djupt beroende på var och hur man bor. Sen får den bakomvarande jorden inte kunna trycka på muren genom tjälskjutning mm. Ett problem är att vissa jordar långsamt flyter nedför sluttningar. Kanske bara nån millimeter per år men till slut kan jorden pressa sönder vilken mur som helst. Jag föreslår kontakt med nån kunnig på området.

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 29-07-2025, 18:20

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon