Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Olika sorters grundstammar...
          Johanna V
          Inlägg 05-05-2007, 10:47
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 47
          Medlem nr: 10 178

Jag är ganska vilse i trädgårdslandet när det kommer till att välja och plantera fruktträd. Tills för ett par dagar sedan trodde jag att det var bara att välja ett träd som såg fint ut och sen plantera det, men tydligen är det ver vetenskap än så. Däribland något som jag känner mig väldigt förvirrad över. Grundstammar.
          Kan någon förklara för mig vad grundstammen har för betydelse när man väljer träd, vad den har för funktion, vilka olika grundstammar som finns till olika fruktträd (främst för plommon, äpple och bigarrå).
          Jag har även snubblat över ett annat uttryck. Fröstam. Vad innebär det?
          Tacksam för hjälp.
          Mvh
          Johanna

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 05-05-2007, 12:32
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 18 595
          Medlem nr: 31

Fröstam = så man gjorde förr i tiden man tog ex. ett frö från ett äpple och sådde. Det skottet man fick upp använde man som grundstam och ympade in en ädel sort på. Fröstammar ger långlivade men mycket stora träd. Fröstammar används fortfarande till ex. päronträd.

Grundstammen styr en hel del när det gäller fruktträd. Det är grundstammen som styr hurpass stort trädet blir, hurpass snabbt det sätter frukt, hur bra förankringen är + till viss del härdigheten.

Det finns många svagväxande grundstammar numera som gör så att träden blir mindre ex. istället för ett Bigarrå träd på 10-12m så blir de bara runt 3-4m vilket passar bättre i många moderna små trädgårdar. Ofta sätter sorter ympade på svagväxande grundstammar frukt tidigt vilket också passar eftersom folk ofta flyttar ofta nu och man har inte tid att vänta 10år eller så som en del sena sorter ympade på starkväxande grundstammar kan ta på sig för att sätta frukt. Nackdelen med en del träd ympade på svagväxande grundstammar är att livslängden är inte så lång ex. ett äppelträd kanske bara lever 30-40år (livslängden är ännu kortare på dessa i yrkesodlingar), de kan behöva stöd hela livet + man kan behöva vattna och gödsla lite mer noga.

Vilken växtzon är det som det handlar? om vill du ha fruktträd som blir stora eller vill du ha mindre träd?

--------------------
          Mvh Åsa

Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 25-07-2025, 04:19

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon