Ett tillägg: Nytt för handeln i år är att flera börjar sälja plommon satta på svagväxande grundstam som kallas Pixi. Härdigheten och egenskaperna i denna känner jag inte till, jag tror inte den odlats i Sverige så länge.
Vill man ha mycket frukt på liten yta är det antingen kronträd satta på svagväxande grundstam som gäller, eller att spaljera, sätta frukthäckar eller fruktbersåer.
Själv bygger jag en liten köksträdgård på ca 400 kvm och där spaljerar jag fruktträd så att de blir tvådimensionella, sätter träd på svagväxande grundstam och kommer att göra en frukthäck. Jag tycker egentligen det är roligare att spaljera eller forma än att satsa på småväxande kronträd, ialallfall när det gäller äpple. Man vill gärna att ett äppelträd med krona ska kunna stå utan stöd efter en tid och att det ska kunna bli lite äldre än 30-40 år, medan det känns mer OK att en spaljé inte går att klättra i och att den är fuktionell i några decennier innan den måste tas bort.
Men satsar man på de som inte vill bli stora behöver man inte välja, man kan iallafall nder en tid sätta allt möjligt så länge de har svagväxande grundstammar.
--------------------
|