Jag har haft stora problem med plommonstekeln i min trädgård och inga goda råd hjälpte. Jag har Jubilueum och steklarna älskar den framför mina gamla "sura gula" plommon. Dessa var nästan helt utan angrepp, medan jag fick inte mer än enstaka frukter från Jubileum. Att lägga duk/presennigar under funkade ej (det finns många stora plommonträd i grannskapet), att plocka bort angrippna kart var ett omöjligt jobb, flera timmars plockande för ett par frukter.
Till slut köpte jag ett medel, finns överallt i EU med ETT undantag, och i fjol var inte ett anda kart på mina bägge plommonträd angrippet. Det var en fröjd för ögat.
Minns inte vad medlet hette (hittade minst 8 olika), reda på vad plommonstekeln heter på latin och gör en sökning på Internet. Sen måste du själv utomlands eller be någon om hjälp. Bråttom är det, då det skall sprutas så fort blombladen har fallit. Har du möjlighet så välj ett medel med kort karenstid för insekter samt spruta på kvällen.
I år skall jag ta mig an plommonvecklaren, men dess härjningar är inte jämförbara med stekeln.
PS: Vissa plommonsorter (typ Victoria, Opal, etc) skall kartgallras, så på dessa träd kan moderata stekelangrepp vara till nytta och innebära att det blir mindre/ingen gallring.
|