Jag två klematis vid ett gammalt päronträd, en storblommig vit med lila längst in. Det ösregnar här så jag drar mig för att gå ut och läsa vad den heter. Den andra är en skogsklematis, vit. Jag ska nu plantera en tredje, en Jackmannii, där.
Klematisarna stortrivs, speciellt den storblommiga sorten. Eftersom trädet är dött har jag satt grova spikar i stammen med snören mellan. Där slingrar sig växterna upp. Jag har inte tänkt speciellt på hur nära stammen jag har planterat utan bara grävt i närheten. Båda växterna har en tujagren liggande vid basen för att skydda mot sol, och längre fram på säsongen växer det lite allt möjligt grönt på marken eftersom jag bara drar upp kirskål, maskrosor, nässlor och tistlar.
Mina klematis skuggas i söder av ett trädgårdsskjul vars tak börjar ungefär i en och en halv meters höjd. Över den höjden är det fullt ljus hela dagen. De verkar trivas trots att de aldrig har vuxit över den höjden. Den storblommiga är snart ett år gammal och blommade redan första säsongen. Skogsklematisen är snart två år och har aldrig blommat. Jag hoppas få se blommor i år. Det kan nog komma eftersom den verkar vilja ägna sig åt att växa uppåt i år efter att hittills ha varit upptagen med att etablera rotsystemet.
--------------------
Annika i zon 1
|