Tack, Stennie, för beröm men jag måste erkänna

att mina plantor finns i Slovakien hos mina föräldrar och inte i Sverige men när jag tittar i "Botanica" boken, är det den samma härdighetszonen här som i Slovakien (men inte hela Sverige förstås). Ja, det känner jag till, varje års tittande på plantor och inga förverkligade drömmar, kiwin bara växer och växer... Åren går och går...Jag har slutat skolan, börjat arbeta, gift mig och glömt kiwin som envist vägrat blomma och ge frukt åt mig. Och när du börjar tro att dina växter aldrig, förstår du aldrig, kommer att blomma under kallare klimat i ett för dem främmande land, ja, sedan kommer det..., min pappa ringer mig till Sverige och i början av juni 2004 åker jag hem och tittar på en "liten" mirakel - min kiwi i blom... vackra och fantastiska blommor som alla beundrar, ja, och i november väntar frukt som efter alla dessa år av förväntan smakar, ja, du kanske vet hur...Jag önskar dig

att du inte behöver vänta så lång tid, det kan hända att dina plantor kommer att blomma tidigare, ingen vet. Varje planta har sin egen själ och egen livklocka, egna genetiska förutsätningar. Mina kiwi var värda mödan

, de är lite mindre men smakar precis som de från Nya Zealand, deras hemland. Jag har hittat mina första bilder från början av juni 2004 för att här kan du se skillnad mellan han och samkönade blomma på kiwi (Actinidia chinensis) plantan:
Samkönade blommor:
samkönade_kiwi.jpg ( 69.11k )
Antal nedladdningar: 201Han blommor:
han_blommor.jpg ( 80.91k )
Antal nedladdningar: 253Lycka till med dina plantor!
Redigerat av clivia: 09-05-2007, 16:06