Hej och välkommen Mamamaggan!
Är det skogsmark där du tänkt plantera buskarna? Tunt eller tjockt jordlager? är det blåbärsvegetation, mossor och sten eller skogsgräs med ängsblom? Solbelyst på dagen?
Jag har ett mindre skogsparti norr om huset som får mer eller mindre sol på dagen där det växer gran och ek. På marken var det inget humuslager (nedbrutna växtdelar) så jag gröngödselplanterade och samlade löv under ett par år. Det är dessutom moränmark som blir mycket sammanpackad och odränerad så jag fick gräva en del och bygga upp för buskarna.
Jag har satt in sälg, rhododendron, vingad benved, oxbär av olika sorter, berberis, dvärgkörsbär, ullvide, gullregn och azalea. Mossor, ljung, blåen och ett antal andra lägre växter likaså. Det ser inte helt naturligt ut förstås men så småningom blir det nog iallafall intressant, och det är redan färgprakt på hösten och blom någonstans från vår till höst.
Rhododendron och clematis satte jag på norrsidan av några ekar och de börjar nu krama träden och slingra sig om för att nå solen.
--------------------
|