Hej och god fortsättning allihop!
Nu ger jag mig in och skriver här med risk för att bli hudflängd av antingen ena eller andra lägret!
Jag har läst alla inlägg men har inte tagit del av all information som finns på länkar och dylikt. Jag funderar på om man måste
veta om ett ämne är farligt eller ofarligt för att ta ställning.... Jag kan få en lite obehaglig känsla av att tänka på ett ämne som tas upp i växten via bladen, för att sedan spridas systemiskt, för att slutligen ta död på växten helt och hållet. Jag kan mycket väl förstå att ett ställningstagande mot kan grundas på en sådan känsla. Om det dessutom är så att man misstror statistik och de instanser som ofta använder sig av detta, så är det i mina ögon inte speciellt konstigt att "tro" att R-U är farligt.
Om man å andra sidan litar på de undersökningar som säger att något är ofarligt och inte sett några otäcka biverkningar i sin egen trädgård är det väl inte heller så konstigt att tycka bra om R-U? Att slippa kämpa sig halvt vansinnig för att bli av med ett oönskat bestånd ogräs är väl något positivt?
Jag tror att vi tenderar att dela upp vår verklighet på ett sätt som kanske inte alltid är bra för helheten. Om vår värld var fri från andra påfrestningar i form av kemikalier, exploatering och annat elände så skulle det förmodligen inte göra något om vi t ex använde freon i sprayflaskor och i kyl- och frysaggregat, men det är så många olika faktorer som påverkar vid det här laget så vi inte alltid kan särskilja vad som orsakar en eventuell skada. Det är ibland svårt att ta till sig skrämmande information vad den än handlar om. Jag har som sagt inte varit inne på någon sida som det har länkats till under den här diskussionen, men har tyckt mig förstå att det finns argument både för och emot samt en del otäckheter bland de senare. Då är det lätt att "inte se" och säga "Jamen, det där är ju inte bruk, det är missbruk". Frågan är ju bara var gränsen skall dras...
En tanke till som dyker upp är att det finns så mycket farliga saker som vi använder till vardags som ingen skulle komma på att ta upp till debatt. Järntabletter, salt och värktabletter som innehåller paracetamol för att ta några exempel. Kanske inte saker som egentligen hör hemma i detta forum men de är exempel som jag tycker belyser det där med gränsdragningarna ganska tydligt. Alla tre ovanstående preparat kan användas om man vill ta död på sig själv och det behövs inga stora mängder. Med vettig dosering är de ganska bra att ha. I dessa fall gäller det ju att det är en enskild människokropp som är den "miljö" som påverkas. Då är det nog lite lättare att bestämma vad som är rätt dos än när vi pratar om hela världen....
Som slutkläm; det heter HORMOSLYR, inte HOMOSLYR. Skall det vara korrekt så ska det...