CITAT (Pirum @ 12-05-2007, 19:50)

Jaha...det drar ihop sig...efter den usla hockeyn är humöret...oförändrat, eftersom hockeyn inte kändes så viktig efter förra årets triumfer.
Men känns Melodifestivalen 'viktig'? Det vet jag inte...än...men jag kommer att se på den. Hade planerat att göra annat ikväll, grilla etc, men hann inte. Så det blir jag och datorn

Och chatten.
Vad tycker ni om den här fåniga (enligt mig) 'öststatsdebatten'? Det hela är ju enkelt, det bor exempelvis många ryssar i de baltiska staterna, klart de är mer benägna att rösta på Ryssland än andra länder. Osv, som med det forna Jugoslavien. Nä, västeuropa får allt skärpa sig och sända bättre låtar. Jag tror inte att röstningen är 'politisk', däremot kan det finnas kulturella orsaker. Etnicitet. Samt att man kanske tycker om musik som ligger nära 'hemlandets'. Inte konstigt att Sverige fått många röster från Norge, när norskarna har förstått våra texter och känt igen vår musik.
Har undvikit förhandstittningarna på låtarna, vill att allt ska vara 'färskt' när jag ser det...så jag vet inte vem som är favorit...men tror inte The Arks 1973-influerade ABBA-sound-pastisch har så stor chans att vinna. I mina öron låter låten mossig. Men topp 5 kanske?
Håller med om att öststats debatten är löjlig. Kollade lite på BBC´s sajt idag och såg att röstningen inte är politisk enligt en tittarundersökning som man har gjort. Dessutom faller det på sin egen orimlighet. Varför skulle Turkiet ge höga poäng till Grekland, när de är bittra fiender i Cypernkonflikten? Varför röstar forna jugoslaviska stater på varandra när de har krigat på alla fronter? Knappast vänskapsröstning utan snarare i så fall att de ligger varandra nära kulturellt och musikaliskt.
Läste en kommentar i dag om ett av de västeuropeiska bidragen i år, "det är just den typen av dålig musik som gör att östländerna som tar tävlingen på större allvar lyckas bättre" så ungefär skrev de. Jag tror snarare att förklaringen ligger där. Vissa länder skickar sina "superstjärnor" andra satsar på Anna Book och Tommy Nilsson i sin uttagning, hur stor chans skulle de ha???
Sen rätta mig gärna om jag har fel, men jag tror det är matematiskt omöjligt att vinna om man inte får röster från nästan alla länder? Det är ju så många som ställer upp så många får ju 0 poäng. Har man många nollor kan man inte poängmässigt komma ikapp. De som vinner har i regel fått poäng från i stort sett alla länder, det räcker inte att få någon tolva av sina närmaste grannländer och noll av resten för att vinna. Utan bidraget som vinner är det som har gått hem i flest länder.