Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Giftiga morötter?
          Posse
          Inlägg 12-11-2003, 19:53
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 2 137
          Medlem nr: 432

Jag köpte en påse med 500 gram ICA-morötter - och det står också pickles under - för några veckor sedan.

Efter varje gång jag ätit av dem känns det precis som om slemhinnorna i kinderna och framförallt tungan svullnar upp. Den känns också liksom lätt bedövad. Obehagen sitter i minst 6 timmar. sad.gif

Jag har mycket svårt tro att jag skulle vara allergisk mot morötter - vad innebär förresten underrubriken pickles? - ty jag har med förtjusning ätit vanliga (råa) morötter lite då och då i alla år och inget särskilt märkt.

På påsens baksida står bl.a. "...På så sätt kan vi garantera att morötterna är fria från rester av bekämpningsmedel vid skördetillfället"
          Och det står också att de "är tvättade i dricksvatten" - men jag undrar jag... wacko.gif

Är det någon mer här som märkt samma symptom? unsure.gif

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Ina
          Inlägg 13-11-2003, 14:06
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 2 225
          Medlem nr: 12

"Pickles" brukar ofta stå för lite mindre exemplar/sorter, men jag är ingen grönsaksstorleksexpert så jag kan naturligtvis ta fel...

Min allergiska karl som ha s k parabjörkallergi får olika mycket besvär av olika äpplesorter så det skulle inte förvåna mej om man skulle kunna upptäcka samma fenomen vad det gäller morötter.

Med risk för att verka tjatig vill jag ändå upprepa att det bästa är att kolla upp en ev. allergi en gång för mycket än en gång för lite. Det Ella säger angående anafylaktisk reaktion är sant... och det luriga med allergier kan var just att man inte märkt någonting tidigare!

Men, men.. du bestämmer naturligtvis själv och om du inte är allvarligt oroad så kan ju ingen "tvinga" dej att söka läkare. rolleyes.gif
          En medelväg är kanske att välja morotssorter som du inte får besvär av!

Den sortens allergi son "guben" lider av ger inga farliga symptom utan bara obehagliga reaktioner i from av förkylningsliknande besvär; klåda i ögon och näsa, nysningar och rinnsnuva vid exponering för björkpollen. Om han äter t ex äpplen eller råa morötter får han klåda och obehagskänsla i mun och svalg, men inget mer. Han äter ändå råa frukter och grönskaker och enligt en läkarkontakt skall det vara ok vid den typen av allergi.

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 03-09-2025, 07:45

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon