"Pickles" brukar ofta stå för lite mindre exemplar/sorter, men jag är ingen grönsaksstorleksexpert så jag kan naturligtvis ta fel...
Min allergiska karl som ha s k parabjörkallergi får olika mycket besvär av olika äpplesorter så det skulle inte förvåna mej om man skulle kunna upptäcka samma fenomen vad det gäller morötter.
Med risk för att verka tjatig vill jag ändå upprepa att det bästa är att kolla upp en ev. allergi en gång för mycket än en gång för lite. Det Ella säger angående anafylaktisk reaktion är sant... och det luriga med allergier kan var just att man inte märkt någonting tidigare!
Men, men.. du bestämmer naturligtvis själv och om du inte är allvarligt oroad så kan ju ingen "tvinga" dej att söka läkare.
En medelväg är kanske att välja morotssorter som du inte får besvär av!
Den sortens allergi son "guben" lider av ger inga farliga symptom utan bara obehagliga reaktioner i from av förkylningsliknande besvär; klåda i ögon och näsa, nysningar och rinnsnuva vid exponering för björkpollen. Om han äter t ex äpplen eller råa morötter får han klåda och obehagskänsla i mun och svalg, men inget mer. Han äter ändå råa frukter och grönskaker och enligt en läkarkontakt skall det vara ok vid den typen av allergi.