Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> flytta kroll-liljor, Några tips?
          katrin
          Inlägg 12-05-2007, 14:10
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 111
          Medlem nr: 2 053

I samband med finplaneringen av min trädgård kommer jag att behöva att gräva upp och flytta ett tio-tal kroll-liljor som står i en gammal "gräsmatta".

Vad ska jag tänka på? Är de svår-flyttade? Var trivs de bäst sen? Sol/skugga? Torrt/ fuktigt? Kan man ha dem i rabatt eller vill de stå mitt i gräsmattan??? confused.gif

När jag bodde i i mitt gamla hus så drömde jag alltid om kroll-liljor, tycker de är så fina, men lyckades aldrig få dem att trivas där, så nu när jag fått några "gratis" så vill jag gärna få dem att överleva!?!

--------------------
          Katrin

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          olgak
          Inlägg 12-05-2007, 19:37
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 725
          Medlem nr: 5 697

Försök få med så stor jordklump som det går, stick spaden riktigt djupt, så att du får med hela löken inbakad i jorden (löken kan ligga rätt djupt). Då har du chans att de hämtar sig redan i år och bara växer vidare. Om man ruskar om löken för mycket, så slokar plantan den här säsongen, det är i alla fall min erfarenhet. Plantera i fin jord och vattna ordentligt så går det bra. Det enda knepiga jag märkt av, är att man flyttar dem, men nästa år så växer de på båda ställena smile.gif, det blir liksom alltid några lökfjäll kvar på det gamla stället. Halvskugga till skugga är vad jag läst mig till är bäst, och det är där jag har dem.

--------------------
          OlgaK zon II

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 28-07-2025, 12:36

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon